bemutató;Budapesti Közlekedési Központ;regisztrációs díj;Budapesti Music Center;fővárosi közbringa;kölcsönkerékpár-rendszer;

- Mégsem lesz ingyenes a budapesti közbringa

Bemutatták a fővárosi közbringát, a BuBit a Budapesti Music Centerben tegnap, amely csak regisztrációs díj ellenében lesz ingyenes az első fél órában - a kölcsönkerékpár-rendszer a tervek szerint jövő áprilisban indulhat be.

A biciklik zöld színűek, női vázúak, és állítólag olyan masszívak lesznek, hogy azokat súlyától függetlenül bárki használhatja; a Csepel által gyártott kerékpárok elejére egy kosár is fel lesz szerelve a bevásárlásokhoz.

A Budapesti Közlekedési Központ 1100 biciklit fog forgalomba állítani. Gyűjtőállomásokból 75 lesz, 57 Pesten és 17 Budán - ezek legfeljebb 500 méteres távolságra lesznek egymástól.

A kerékpárokat a nap 24 órájában bármikor el lehet vinni, hétvégén is. A lopásokat pedig a terminálokon elhelyezett kamerákkal és a biciklikbe épített GPS-jeladókkal próbálják megelőzni.

A közbringarendszer nyilvánvalóan alapvetően alakítja majd át a fővárosi közlekedés rendszerét, ezért forgalmi átszervezéseket is terveznek; erről Tarlós István azt mondta, a jelenlegi helyzetre tekintettel, lassú ütemben vezetik majd be a változásokat.

A főpolgármester szerint évi 250 millió forintból tartható fenn a rendszer, ebből 50 milliót a fővárosi büdzséből fizetnek, 70-et a díjakból remélnek; a főváros évi 12 ezer felhasználóval kalkulál.

Beszáll még a MOL is, mint az Interpol által körözött Hernádi Zsolt vezérigazgató elmondta, számításaik szerint 120 milliót vállalnának át a költségekből, csupán az első három évben. Arról, hogy hogyan pótolja később a főváros ezt a támogatást, a sajtótájékoztatón nem esett szó.

Már több mint ötven nemzeti dohányboltot fosztottak ki július óta, miközben a minimálbérért 12 órákat is robotoló eladókat semmi nem védi. A trafikrablásokról mindegyikőjük hallott, ahogy arra is gondoltak már, mit csinálnának hasonló helyzetben. A zömmel női alkalmazottakon az átgondolatlan szabályozás újraírásával a kormány, vagy egy kisebb beruházással a tulajdonosok segíthetnének - egyikre sincs sok esély. Bár a jogszabályok csak azt írják elő, hogy kintről ne lássanak be a fiatalok, a koncessziónyertesek gyakorlatilag egy kicsi, levegőtlen, zárt helyiségbe "zárják" az eladókat. Pedig léteznek korszerűbb megoldások is, de úgy tűnik, azokat inkább csak akkor találják meg, ha nekik kell egész nap ott ülni...