Az ősz hagyományosan az egymás sarkára hágó nemzeti filmhetek, műfaji filmfesztiválok évadja a fővárosban. A jövő héten több ilyen esemény sűrűsödik, köztük a hét elején kezdődik a dokumentum műfaj kiemelkedő nemzetközi teljesítményeit felsorakoztató Verzió, illetve az elmúlt másfél évtizedben káprázatos fejlődésnek indult dél-koreai filmgyártást képviselő Koreai filmhét.
Indonéz halálosztók, alaszkai őslakók, tanzániai albínók, magyar szexmunkások, keletnémet melegek, orosz kommunások, kelet-európai gazdasági migránsok, izraeli titkosszolgák, malacnevelő muszlimok - mindennapi és mégis különleges emberi történetek elevenednek meg a 10. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programjában.
A november 5. és 10. között látható 62 dokumentumfilm 25 országból érkezett, a műveket a Toldi és Művész moziban, a Cirko-Gejzírben, az Örökmozgóban, az OSA Archívumban és a Francia Intézetben vetítik.
A Nemzetközi Panoráma programja tág merítésben kínálja a világ közeli és távoli tájainak szociális érzékenységű történeteit.
A 14-es tábor egy észak-koreai munkatáborból szökött rab sorsáról szól, A folyó kitér a medréből három kambodzsai család életének összeomlását beszéli el. A holokauszt egy tapétaragasztó? című orosz film két fiatal lányt kísér el a szó jelentését megismerő útján, miután egy tévés kvízműsorban azt tippelték, a holokasuzt tapétaragasztó.
A Sin Bet, az izraeli hírszerzés elitegységének hat hajdani vezetője beszél a terrorizmus elleni harcukról a Kapuőrök című produkcióban, eddig nem látott archív felvételek kíséretében.
Nyolc bátor fiatal filmes munkáját mutatja be a Magyar Panoráma. Groó Diana nemzetközi sikereket maga mögött tudó Regina című filmjén kívül, amely az első női rabbi életét idézi fel, a többiek mind a mai Magyarország meggyötört arcának vonásait mutatják be.
Hajdú András, Szabó Balázs és Magócsi Márton A fal, amit mi kerítésnek hívunk című riportja a romániai Nagybánya nyomortelepein élő cigányok mindennapjairól szól.
A Felsőbb parancsot Nagy Viktor és Petrik András készítette a szerb-magyar határon harmadik világbeli bevándorlókról.
Hol van itt igazság - Szexmunka Magyarországon a szexmunkások helyzetét és a jogaikat védő civil szervezeteket mutatja Mészáros Márti.
Nagy Dénes Másik Magyarország - Töredékek egy falu hétköznapjaiból címmel forgatott filmet a nagyszerű festőről, Bukta Imréről, s a szülőfalujáról, ahová visszatérve azzal szembesült, hogy mára a falu közösségét megfosztották kulturális hagyományaitól és gazdasági stabilitásától.
Szelei Dóra Uccu neki címmel a romákkal szemben uralkodó előítéletekről készített filmet, Surányi Ádám a Szebb Jövőért: "mi nem járőrözünk, mi megfigyelünk" címmel a Magyarhegyesen járőröző betiltott polgárőr szervezet masírozásának hatását képezi le. A Homo Ludens - egy színházi projekt naplója egy francia bevándorló dilemmáját tárja elénk Tóth Ridovics Máté rendezésében.
A jubileumi Verzió érdekessége a One World Visszhangok szekció, amelyben a híres prágai One World emberi jogi fesztivál legjobbjaiból látható válogatás.
Szokatlan tájakra és népcsoportok közé invitál a Füstjelek - őslakosok a 21. században című program válogatása, amelyekben grönlandi, perui, alaszkai, navaho indián vagy marokkói berber őslakos közösségek hol drámai, hol humorral átitatott történeteivel szembesül a közönség.
A fesztivált a Verzió Film Alapítvány és az OSA Archívum szervezi.
Nemzetközi és hazai díjakkal elismert öt dél-koreai mozidarabot mutat be az idén a hatodik Koreai Filmhét november 4-e és 8-a között az Urániában.
A program egyik nagyágyúja a nálunk már ismert - és Kim Ki-duk mellett nemzetközileg a legelismertebb rendező - Park Chan-wook Oldboy című filmje, amely Cannes-ban nyert Nagydíjat.
A rendező Bosszú-trilógiájának második része egyedülállóan izgalmas alkotás, egyben döbbenetes utazás az emberi lélek rejtett bugyraiba. Ugyancsak nagyágyú Bong Joo-ho rendező, aki a 2006-os A gazdatest című filmjével beállította otthon a 13 milliós nézőcsúcsot.
Most látható vígjátéka, az Amelyik kutya ugat, az nem harap Korea ezredfordulós jelenében erőstársadalmi kérdéseket feszeget könnyed, fekete humorral átszőve.
A tavalyi Koreai Filmhéten főszereplő Kim Ki-duk idén egy forgatókönyvvel van jelen, ő írta az Ez csak egy film című akciódrámát, amelyben egy színészből gengszter lesz, egy gengszter színésszé válik egy filmforgatás izgalmas és bonyolult körülményei között.
Rendezője, Jang Hoon még egy akciófilmmel van idén jelen: a Vértestvérek a koreai filmek egyik alaptémáját, az északi és déli országrész közötti drámai, olykor tragikus feszültséget teszi történte középpontjába, egy végsőkig feszült titkosügynökös macska-egér játékban.
A filmhét összeállításában az öt film jól képviseli annak a magyarázatát, hogy az elmúlt másfél évtizedben kiugróan izgalmas fejlődést mutató koreai filmgyártás miért vonz otthon milliókat a mozikba, s arat sikereket nemzetközi színtéren a fesztiválokon.
Szerepel gazdag kiállítású kosztümös film, látható a szerzői kultfilmek emberi mélységeit a hollywoodi műfaji filmek eszközeivel jellegzetes koreai történetté formáló alkotás, burleszk és fekete humor, tehát kaland, nevetés, izgalom.
Ezt tudja a koreai film: a tavalyi tíz legnézettebb mozidarab közül Koreában nyolc volt hazai, közülük hét vonzott négy milliónál több nézőt, s a csúcsot is koreai érte el több mint 12 millióval. Ez nevezhető élő kapcsolatnak a nézővel. Ettől figyelemre méltó film Távol-Keleten a dél-koreai.
Az Urániában holnaptól, mint hagyományosan, ezúttal is ingyenesek a vetítések. Újdonság, hogy valamennyi film két alkalommal látható, egyszer magyar, másodszor angol felirattal.