művészettörténész;Rényi András;szobrászművész;Varga Imre;esztéta;Kun Béla;Fészek Klub;Kratochwill Mimi;

 Leginkább portréi és emlékművei maradandóak FOTÓ: K2 PRESS

- Varga Imre 90 éves

Ma 90 éves korunk egyik legmeghatározóbb, legtöbbet foglalkoztatott szobrászművésze, Varga Imre. Az igazán nagyformátumú, kiapadhatatlan alkotóerejű, és hosszú, termékeny élettel megáldott szobrászok, mint például Kisfaludi Strobl Zsigmond, vagy Varga Imre pályája nemcsak stíluskorszakokat ível át, hanem - legalábbis errefelé - történelmi korszakokat, egymással küzdő rendszereket is.

Varga Imre narratív, figurális alkotásai mindvégig kedveltek voltak - politikai rendszertől függetlenül - a döntéshozók és a közönség körében is.

Ezért aztán irigye is van számos. Munkái - a modern irányzatoktól megérintetten - de mindvégig közérthető nyelven beszélnek a megidézett történelmi személyiségekről, József Attiláról, Adyról, Raul Wallenbergről, Táncsics Miháyról, Czóbel Béláról, Károlyi Mihályról, Szőnyi Istvánról, Bartók Béláról, Kálmán Imréről, és a sor hosszan sorolható.

Bár számos műfajban alkotott, mégis emlékművei és portréi a legfontosabbak.  Szobrai  gyakran túlélték az azokat megrendelő korszakokat, s áldozatául estek, esnek  az újaknak.

Csinált Lenin szobrokat is, nem keveset. Sőt a 60-as évek végétől épp a hatalmi reprezentációhoz leginkább kötődő emlékműveinek köszönhette karrierjét.

Mohácsi Lenin szobrát a Kádári konszolidáció szimbólumának is tekinthetjük. Hőse megkettőződik: Monumentális profilképként jelenik meg egy külön  póznán lobogó zászlón, és egy lépcsőn hanyagul zsebredugott kézzel, szórakozottan lefelé lépkedő figuraként, sugallva, egy közülünk, írja Rényi András esztéta, hozzátéve: A szobor annak az  "egyszerű embernek" az apoteózisa, aki laza természetességgel hagyja maga mögött a politikai kultusz elidegenedett jelvilágát és tér meg "övéihez" a mindennapokba.  

A vérmezei Kun Béla szobor azonban már eltávolodik a Kádári legitimációtól, a kor egyik legfontosabb, mondhatnánk azt is, legbátrabb, sőt pimaszabb alkotása. "Ez egy valódi kritikai emlékmű, egy grimasz, amely hozzátartozhatna nemzeti önarcképünkhöz." - mondta róla maga az alkotó, az esztéta szerint pedig "valójában nem is emlékmű: inkább eredeti, szellemes játék, az emlékmű kifordítása, sőt paródiája."

Szomorú paródia az is, hogy a rendszerváltás utáni új Magyarország önkényuralmi jelképet látott ebben  a Kun Bélát a lámpavas árnyékában, az ingatagon hullámzó emberár által egy pillanatra magasra emelt groteszk figuraként ábrázoló műben.

Szomorúbb, hogy a Parlament előtt álló Károlyi-szobornak sem kegyelmeztek a legújabb Magyarország urai, talán azért, mert Kádárék állították, még inkább azért, mert az első  köztársaság első elnöke nem kívánatos személy az e jelzőtől megfosztott országban.

Varga Imre születésnapját tegnap ünnepelték barátai és tisztelői a Fészek Klubban. A szobrász egyébként 30 éve Klub elnöke.

Az est fellépői, a házigazda Kratochwill Mimi művészettörténész volt, laudációt Juhász Ferenc költő mondott, közreműködésükkel pedig Perényi Eszter hegedűművész, Pécsi Ildikó színművész és Fellegi Ádám zongoraművész köszöntötte az ünnepeltet.

Egy ifjú hölgy nem képes felnőtté válni, erről szól a Francis Ha. A Metro Manila a sokmilliós fülöp-szigeteki metropolisban elveszett család krimivel átfont drámája az angol Sean Ellis rendedzésében. Négy amerikai nyugger kalandjait meséli a szerencse városában a Last Vegas Robert De Niro, Morgen Freeman, Michael Douglas és Kevin Kline főszereplésével.