ombudsman;Székely László;

 Székely László nem tervez jelentősebb átalakítást az ombudsmani hivatalban. (FOTÓ: VAJDA JÓZSEF)

- Az ombudsman nem postás

Nem tartja elvetendőnek Székely László, ha politikai vagy civilszervezetek hívják fel az ombudsman figyelmét alkotmányos problémákra, sőt, készségesen együttműködik mindazokkal, akik az alapjogok védelmét fontosnak tartják. Az alapvető jogok nemrég hivatalba lépett biztosa nem vonja vissza elődje, Szabó Máté alkotmánybírósági beadványait, még azokat sem, amelyek épp az általa előkészített új Ptk.-t érintik.

- Lassan egy hónapja ön az alapvető jogok biztosa. Látom, picit átrendezte, de meg is szokta már az irodáját?
- Nagyon szép ez az iroda, gyakorlatilag így kaptam meg, s minden lényegi változtatás nélkül hagyom, mert tökéletesen megfelel. A jót könnyű megszokni. Ez az alapvető jogok biztosának hivatalára is maximálisan igaz. Egy remekül működő, bejáratott, hozzáértő szakmai csapat segíti a munkámat, vagy inkább én segítem az övékét - így pontos.

- Nem is tervez tehát nagyobb változtatást az intézményben?
- Ami szükséges, az sem tőlem ered, a szervezeti és működési szabályzatunk átszabása. Ez a január 1-jétől megnövekedett feladatköreink, azaz a közérdekű bejelentők anonimitását biztosító rendszer beindítása miatt sürgető, de egyéb jelentősebb átalakításra nincs szükség.

- Azt nyilatkozta, hogy az ombudsmani intézménybe vetett társadalmi bizalom ma a legmagasabb, ezen csak rontani lehet, úgyhogy a folyamatosságra törekszik. Ez azt jelenti, hogy a szakmai stáb is azonos marad?
- Természetesen, azzal a kivétellel, hogy hétfőn az Országgyűlés megválasztotta az általam jelölt Szalayné Sándor Erzsébetet nemzetiségi ombudsman helyettesnek.

- Szabó Marcel, a jövő nemzedékek érdekeit védő másik helyettese ugyan korábban került ide, mint ön, mégis régóta ismerheti.
- Igen, úgy alakult, hogy az előző posztomon (a bős-nagymarosi vízlépcső ügyében eljáró miniszteri biztos - a szerk.) az ő utódja voltam. De már 1998-2002 között is együtt dolgoztunk a hágai nemzetközi bíróság ítéletének végrehajtásán (akkor Székely László kormánybiztos volt - a szerk.).

- Hogyan fogja kibírni, hogy ne szóljon bele a munkájába, hiszen ugyanaz a szakterületük?
- Mi együtt dolgozunk, minden kérdést, ami elénk kerül, közösen szoktunk megbeszélni. Ilyen például a Normafával kapcsolatos aggodalmunk, amelyben figyeljük az eseményeket.

- Ezt hivatalból követik, vagy már érkezett panasz a Normafa ügyében?
- Több is érkezett, ezért rajta tartjuk a szemünket. Jelenleg csak tájékozódunk, hiszen még nincsenek hatósági eljárások. De érzékeljük, hogy komoly feszültség van a tervezett beruházás körül.

- Több ilyen, részben vagy egészében környezetvédelmi téma van napirenden, ami éppen az ön profiljába vág. Gondolja, hogy ezek képezik majd ombudsmani ideje gerincét?
- Tényleg sok ilyen ügyben vannak folyamatban vizsgálatok, de ez már az elődeim idejében is így volt, a környezetvédelmi tárgyú panaszoknak mindig is jelentős száma volt az ombudsmannál. Ám a hivatal működési köre nem pusztán erre a témára korlátozódik. Nézze meg az asztalon azt a halmot, azok az ügyek tegnap estétől ma reggelig jutottak olyan fázisba, hogy elém kerüljenek, mert valamilyen értelemben most fejeződnek be: vagy mert jelentés készül róluk, vagy azért, mert meg kell állapítanunk, hogy nincs hatáskörünk a vizsgálat lefolytatására, vagy éppen úgy találtuk, hogy nincs alapjogi visszásság. Amit legutóbb aláírtam, egy telekadó-ügy volt egy vidéki településről, ez is mutatja, milyen rendkívül széles spektrumban dolgozunk.

- Az állampolgári panaszokról azonban könnyen eltereli a nyilvánosság figyelmét az ombudsman egy másik funkciója, az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordulás. Hogy értette, hogy az alkotmánybírósági beadványok találati arányán szeretne javítani?
- Úgy gondolom, hogy valóban csak akkor kell az Ab-hoz fordulni, ha jelentős találati pontosságot tudunk elérni, mert ez a hivatal tekintélyét fokozza.

- Tehát elődje, Szabó Máté nem a megfelelő ügyekben fordult az Ab-hoz?
- Én úgy gondolom, van lehetőség javítani a találati pontosságon.

- Ma politikai szereplők, vagy civil, társadalmi szervezetek is sokszor fordulnak az ombudsmanhoz, azt kérve, hogy vigyen az Ab-hoz bizonyos ügyeket, hiszen erre neki van jogosultsága. Öntől ezt nem várhatják?
- Ez egy nagyon fontos dolog, s helyes is, ha ráirányítják az ombudsman figyelmét bizonyos alkotmányos problémákra. Legutóbb éppen az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet kérte, hogy a szociális temetés szabályait vizsgáljuk meg, amit kezdeményeztem is. Nem tartom elvetendőnek, sőt, a jövőben is számítok az észrevételekre, s készségesen együttműködök mindazokkal, akik az alkotmányos jogok védelmét tartják fontosnak.

- Azzal egyetért, hogy jelenleg Magyarországon egy olyan speciális közjogi helyzet alakult ki, amelyben az ombudsmani szerepkör felértékelődött, politikai súlyt kapott?
- Ez a helyzet meglehet, hogy csak a következő választásokig fog fennállni, tekintettel arra, hogy az országgyűlési képviselők egynegyede a hatályos jogszabályok értelmében kérheti az Ab normakontrollját. Persze nem vagyok jós, nem tudom megmondani, hogy mi lesz a választás eredménye, de úgy gondolom, hogy jövőre már minden releváns politikai oldalnak meglesz ez a képviselői aránya, s így az ombudsmant ma körülvevő, felfokozott várakozás is lanyhulni fog, arról nem is beszélve, hogy a legfőbb ügyész és a Kúria elnöke ugyanúgy fordulhat az Ab-hoz, tehát nem annyira szűkek ezek a csatornák. Egy biztos: az ombudsman nem postás; ahhoz, hogy Ab-hoz forduljak, magamévá kell tennem azokat az alkotmányos aggályokat, amelyek megfogalmazódnak.

- Elődjének volt olyan alkotmánybírósági beadványa, amivel nem ért egyet?
- Hadd ne minősítsem a munkáját. Tisztelem, s nagyra értékelem tevékenységét, abból is sokat tanultam.

- Azért kérdés ez, mert jogilag lenne rá lehetősége, hogy visszavonjon beadványokat.
- Nem vonok vissza egyet sem. Ez az ő periódusa volt, az általa beadott indítványok menjenek a maguk útján, így a Polgári törvénykönyvvel (Ptk.) kapcsolatosakat is vizsgálja csak meg az Ab. Persze jó lenne, ha még március 15. előtt döntene, hiszen szerencsésebb, ha nem egy már hatályba lépett kódexhez kell a normakontroll nyomán hozzányúlni.

- Ön volt az új Ptk. megalkotásáért felelős miniszteri biztos; személyes meggyőződése eltér Szabó Mátéétól a kódexben kifogásolt három kérdésben?
- Amit Szabó Máté az Ab-hoz küldött, azok a zárószavazás előtti módosítókkal kerültek be az új Ptk.-ba, nem pedig a szerkesztőbizottság által előterjesztett javaslatban szerepeltek. Hozzáteszem, elenyésző volt e módosítások száma, a súlyuk talán jelentősebb. Például a közszereplők személyiségi jogának kérdésében lényegesen más szöveget fogadtak el, mint amit mi javasoltunk.

- Éppen ebben a kérdésben ön miniszteri biztosként még egészen más álláspontot fogalmazott meg, mint ami Szabó Máté Ab-beadványában tükröződött.
- Továbbra is fönntartom, hogy elfogadható a közszereplők bírálhatóságának egy bizonyos határhoz kötése. Ez a korlát azonban nem az elfogadott kódexből, hanem a kodifikációs bizottság által megalkotott Ptk.-tervezetből olvasható ki. A mi javaslatunk ugyanis egy gördülékeny mondatot tartalmazott: a közéleti szereplők személyiségi joga a közügyek szabad vitathatóságához köthető jogokat szükségtelenül nem korlátozhatja. Ez minden esetben az eljáró bíró kezébe tette volna a mérlegelést. Amire ön gondol, az a mondatom lehetett, hogy ez egy funkcióhoz kötött, nem pedig öncélú dolog. Nem önmagában azért kell a közszereplők jogvédelmét lefelé modulálni, mert ők közszereplők, hanem azért, hogy a közügyek szabadon vitathatóak legyenek. Mondok erre egy példát: a parlamentben egy országgyűlési képviselő fölmegy a pulpitusra, s valamilyen oknál fogva elszakad a nadrágtartója, hirtelen lecsúszik a nadrágja, így néhány másodpercig ott áll csíkos alsóban. A helyzet fotogén, a fotósok tehát nyilván azonnal kattogtatni kezdik gépeiket, s másnap a sajtó tele van ezekkel a képekkel. Kérdezem én: ez előrébb viszi a közügyek szabad vitatását?

- Az attól függ, hogy közpénzből vette-e az alsóját a képviselő...
- Szerintem ez visszaélésszerű lenne, mert erre a képre nincs szükség a közügyek szabad vitatásához. Ugyanakkor azt természetesnek tartom, hogy a közszereplő személyes adatainak védelmét redukálni kell azért, hogy ellenőrizhető legyen: nem korrupt, nem lop, stb.

- De hogy jön ehhez a végleges Ptk., valamint a véleménynyilvánítás szabadságát korlátozó - az alaptörvénybe is bekerült - passzus, amely bizonyos társadalmi csoportok védelmét írja elő a gyűlöletbeszéd elleni fellépésre hivatkozva?
- Ez a mindenkori, egymást váltó kormányok ötödik kísérlete arra, hogy a gyűlöletbeszéd jelenségét vagy a büntető-, vagy a magánjog valamely eszközével megpróbálja szankcionálni. Én jóhiszemű vagyok, meglátjuk, hogy a bíróságok mit tudnak ezzel a szabállyal kezdeni, de arra azért felhívom a figyelmet, hogy itt tömeges perlések képzelhetők el. A csoporthoz tartozás bizonyos verbális agressziók esetén tíz- és százezreket, de akár milliókat is jelenthet. Tudnék olyan példát mondani, ahol akár nyolcmillió ember lehetne felperes. Képzelje el, amikor ennyi ember beadványa megérkezik a bíróságra.

- Összeomlik a rendszer.
- Igen, sőt, mi van akkor, ha mindenkinek sérelemdíj igénye is lehet? Ennek a szabálynak a perjogi szűkítése, azaz valamilyen módon kezelhetővé tétele szerintem evidens. Ez így túl tág, beláthatatlan következményei lesznek.

- Több, ehhez hasonló, felhatalmazó rendelkezés is bekerült az alaptörvénybe, amelyeket mostanában váltanak törvényekre. Ön azt nyilatkozta, hogy a jog alá szorult emberek, a kiszolgáltatott társadalmi csoportok védelme a célja ombudsmanként. Hogyan értékeli a hajléktalanság kriminalizációjára, büntetésére irányuló törekvéseket?
- Rajta tartjuk a szemünket ezen is, több vizsgálatunk ki fog terjedni arra, hogy a kerületek, illetve a főváros milyen rendeleteket alkotnak. Magát a létformát és az élethelyzetet nem lehet kriminalizálni, ellehetetleníteni; ez megengedhetetlen. Azt viszont elfogadhatónak tartom, ami más európai nagyvárosokban is bevett gyakorlat, hogy bizonyos területeken, a jogállami normákkal összeférően megtiltsák az életvitelszerű tartózkodást. A cél mindannyiunk számára közös: lehetőleg a hajléktalanszállókat, a menedékhelyeket vegyék igénybe és a biztonságot válasszák a hajléktalanok, ne az utcát.

- Nem az kellene, a cél legyen, hogy minél kevesebben éljenek ilyen kiszolgáltatott léthelyzetben?
- Ezt viszont nem az ombudsmani hivatal fogja elérni. Ehhez nincs felhatalmazásunk, eszközünk, mi a problémákat tudjuk megmutatni. Mint ahogy az alapvető jogok biztosának szerepe általában is ez a jogállamban, csak a leginkább kiszolgáltatott, sérülékeny csoportok köre változik. Jelen pillanatban a hajléktalanságra, a szociális temetésre, valamint a menekültügyre nagyon érzékenyen odafigyelünk, de ez akár már a jövő héten változhat. Gyakorlatilag ugyanis a bölcsőtől a koporsóig, minden elképzelhető ügy megtalálható a hivatalnál, kezdve a nyugdíjjal, rokkantsággal, vagy épp a tanulói jogokkal kapcsolatos panaszokkal, a gyám-, az adó-, vagy a temetési ügyeken át a környezetvédelmi témákig.

- Ezekhez ad pluszfeladatot a manapság rohamtempójú törvényalkotás?
- Igen, megküldik nekünk a törvénytervezeteket, s előzetesen véleményezzük ezeket. Ennek számos esetben pozitív visszhangja van, tehát anélkül, hogy ügy lenne belőle, a jogalkotó módosít az elképzelésein.

- Itt könnyebb dolga is lehet elődjénél, hiszen önnek vannak személyes kapcsolatai a kormányoldallal.
- Bízom benne, hogy pozitívan tudom hasznosítani ezeket, bár hangsúlyozom: alapvetően nem személyfüggő ez a poszt, hiszen a törvény pontosan meghatározza, hogy az ombudsmannak milyen jogai, kötelességei és hatáskörei vannak. Én pedig ehhez ragaszkodni fogok.

- Mégis sok támadás érte amiatt, hogy volt köze a kormánypártokhoz.
- Olyan sok támadásra azért én nem emlékszem, a Népszava volt az egyetlen, amely azt írta, hogy "elesett az utolsó bástya". Azt pedig, hogy szakmailag alkalmas vagyok erre a posztra, senki nem vonta kétségbe.

- Ez így van, de kormánypárti kötődését nemcsak a Népszava rótta föl.
- Nézze, valahova mindenki kötődik, azért ezt szögezzük le. De miben kötődöm én a kormánypártokhoz? Bős-Nagymaros ügyében? Úgy emlékszem, hogy senki nem tett ellenvetést az akkori működésemmel kapcsolatban, sőt, a Medgyessy-kormány ugyanazt a kormányhatározatot vitte tovább változtatás nélkül, amit mi csináltunk annak idején. Aztán mi volt még? A Ptk., amit kifejezetten szakmai feladatnak tartok, sőt, büszke vagyok rá, hogy sikerült tető alá hozni. Persze sajnálatos, hogy az utolsó pillanatban, a parlamenti szavazás környékén mégsem volt konszenzus a pártok között a családjog ügyében, de erről megint nem a szerkesztőbizottság tehet.

- Korábban nem vállalt szerepet a Fidesz zöld kabinetjében?
- Egy szakértői testületébe kértek fel annak idején, ami soha nem is működött. Így valóban szerepelhetett a nevem a környezetvédelmi tagozat környékén, még 2002-03-ban, de szerintem soha nem is üléseztünk. Más pedig nem volt.

A kormányváltó szövetség pártjainak közös közleménye.