Elveszhet az Európai Unió (EU) jelentős támogatása, amit az elörgedett fővárosi villamosok cseréjéhez lehetne felhasználni. A 37 alacsonypadlójú, energiatakarékos villamos 2015 végéig történő gyártására és üzembe állítására kiírt pályázatra a szűkös határidő miatt kevés cég jelentkezett, és a bírálat során a BKK tovább szűkítette az ajánlattevők listáját.
Ám különös módon az olcsóbb ajánlatokat zárták ki a legkülönbözőbb indokokkal. Így például a cseh Skodáról azt írták, hogy off-shore hátterű társaság, és mint ilyen, hiába adott több száz millió forinttal olcsóbb ajánlatot, ki kell zárni.
A vádak elhangzásakor a Skoda azonnal közzétette tulajdonosi struktúráját, amiből egyeértelműen kiderült, hogy hét cseh magánszemély birtokolja a céget, amely Csehországban adózik. Ezt a BKK valamiért nem akarta elfogadni, ragaszkodott az offshore-ozáshoz.
Emellett még azt is kifogásolta, hogy a Skoda az Alstommal összefogva pályázott, és állítólag nem tett eleget a hiánypótlási kötelezettségének. Így azután a sok százmillióval drágább spanyol ajánlatot hozták ki győztesnek.
A Skoda ebbe nem akart belenyugodni, s a KDb-hez fordult. Utóbbi október 21-én megállapította, hogy a cseheknek igazuk volt, a BKK törvénysértő módon zárta ki a legolcsóbb ajánlatot. A jogerős határozat megsemmisítette Vitézy Dávidék döntését, sőt egy millió forint bírságra is ítélte a vállalatot.
Ám mit tesz ilyenkor Vitézy és csapata? Nyilatkozatot ad ki, amelyben örömét fejezi ki, hogy csak egy milliós büntetést kaptak, hiszen kaphattak volna többet is. Majd pedig miközben kijelentik, hogy elfogadják a határozatot, minden egyes pontról elmondják, hogy mégse fogadják el, szerintük a Skoda továbbra is offshore.
A Skoda erre megjegyezte, hogy különös módon, amikor a miskolci villamos tendert megnyerte, nem volt offshore cég. De nem volt az a németeknél sem, amikor a közelmúltban a német állami vasúttársaságtól nyert el megbízást.
"A Skoda Csehországban adózik, tulajdonosi struktúrája átlátható és ismert, könnyen ellenőrizhető. Az ezzel ellentétes állításokat a vállalat a jó hírnévhez fűződő jogai rontásának tekintjük, annak minden jogi következményével együtt" - áll a társaság nyilatkozatában.
Ugyanakkor a VEKE arra is felhívta a figyelmet az index.hu-n, hogy "a döntés után a BKK előtt a következő lehetőségek állnak: bírósági felülvizsgálatot kér, de ez sokáig tart, lejár a határidő, elúszik az uniós pénz; eredménytelenné nyilvánítja a tendert, de ez sokáig tart, lejár a határidő, elúszik az uniós pénz; más eredményt hirdet: szinte biztos, hogy azt is megtámadják, már így is határeset, hogy egyáltalán le lehet-e gyártani bármit is határidőre, és elúszik a pénz.
Ha a fentiek bármelyike bekövetkezik, akkor kimondhatjuk, hogy ekkora veszteség még nem érte Budapestet". De ha csak azt nézzük, hogy a győztesnek kihozott spanyol CAF és a Skoda árajánlata között is 4 milliárd forint a különbség, akkor abból is kátyútlanítani lehetne fél Budapestet. Mindezt érdemes lenne előre átgondolni Vitézynek és csapatának.