Az adóhatóság szerdán közölte az MTI-vel, hogy összesítve több millió forintos bírságot szabtak ki azokra a kereskedőkre, akik még nem rendelték meg az online pénztárgépet. A közlemény szerint az adóellenőrök hetek óta ellenőrzik azokat a budapesti vállalkozásokat, amelyek nagy valószínűséggel nem teljesítették az online pénztárgéprendszerbe történő bejelentkezés feltételeit. A revizorok a jogszabályban előírtak betartását ellenőrzik, így azt vizsgálják, hogy az érintetteknek van-e üzembe helyezési kódjuk és rendelkeznek-e a pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződéssel, a forgalmazó által visszaigazolt megrendeléssel.
Az OKSZ csütörtöki, MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: még hosszú hónapokig tart a teljes átállás, a gyártás és az üzembe helyezés beindulásának elhúzódása nem a megbírságolt kereskedők hibája. A szövetség szerint célszerűbb lenne a kisvállalkozások érdekében egy valós, teljesíthető átállási határidőt megszabni. A nemzetközi - bolgár, horvát - gyakorlat is azt igazolja, hogy egy évnél rövidebb idő alatt nem hajtható végre egy ilyen átalakítás.
Az érdekvédelmi szervezet szerint a kereskedők "megütközéssel" fogadták, hogy a NAV több milliós bírságot szabott ki azokra a kisvállalkozásokra, akik semmit sem tehetnek arról, hogy az online pénztárgépek gyártása és üzembe helyezése még nem indult meg.
"Természetesen az nem kifogásolható, ha egy hatóság egy jogszabály betartását ellenőrzi, de az eljárásban figyelemmel kell lennie az összes körülményre, így arra is, hogy jelenleg online pénztárgép egyszerűen nem vásárolható. Az elmarasztalásnak pedig arányban kell állnia a cselekmény súlyával" - írta az OKSZ.
A bírságolás azért sem méltányos véleményük szerint, mert a pénztárgép forgalmazók visszaigazolása nem jelent biztosítékot a pontos szállításra, mivel jelenleg egyikük sem tudja megmondani, pontosan mikor indulhat meg a folyamatos gyártás felfutása bármelyik típusnál. Az eddig kihelyezett néhány online pénztárgép próba üzemmódban fut, a gyártók ellenőrzik a helyes működést. Információik szerint a gyártás indulását az alkatrészhiány is lassítja.
Az OKSZ közleménye rámutat, hogy a visszaigazolt szállítási határidők jelentős hányada eleve tarthatatlan, sok visszaigazolás pedig pontos dátumot nem is tartalmaz. Problémát jelent a kereskedőknek az is, hogy az új pénztárgép típusa meghatározza az online kapcsolat szolgáltatóját is, ezek pontos ára azonban nem ismert, váltani pedig műszaki okok miatt csak a pénztárgép cseréjével együtt lehet.