Reggel és délután is hosszasan sorolták a hírekben, hogy melyik útvonalakat kerüljék el a fővárosi autósok, mert lassan vagy egyáltalán nem halad a kocsiforgalom. Erről tanúskodnak azok a világhálón fellelhető térképek is, amelyek az aktuális dugóhelyzetet ábrázolják. ű
Tegnap négy óra felé például már beállt az Árpád híd, a Margit híd, a Lánchíd, a Szabadság híd, a Petőfi híd és az oda vezető utak, vagyis szinte a teljes belváros. Nem lehetett haladni a pesti és a budai rakparton, a Hungária körút egyes szakaszain, a Fiumei úton, a Haller utcában, a József körúton, a Margit körúton és még folytathatnánk a sort.
Gyakran nem is, vagy nem csak az útfelújítások, átépítések okoznak fennakadásokat, elég ehhez egy baleset, de még egy kisebb koccanás is. Ilyenkor pedig nagy jelentősége lehet annak, hogy a helyszínre érkező rendőrök milyen gyorsan dolgoznak, s mennyire figyelnek arra, hogy a forgalmat is irányítsák. Nálunk fejlettebb országokban jó előre jelzik az utakon, ha valahol akadály van és rendőrök irányítják a forgalmat, hogy ne legyen nagyobb fennakadás.
Magyarországon viszont ezt nem tapasztalni, még akkor se, ha olyan extrém helyzet áll elő, mint tegnap reggel az Erzsébet hídon, ahol az egyetlen Budáról Pestre tartó sávban koccant egy busz egy személyautóval, hosszas sort okozva ezzel egészen a BAH-csomópontig a Hegyalja úton. (A sors iróniája egyébként, hogy a Thököly úton, a XIV. kerületben szintén busz ütközött autóval.) Miért nem segítik a forgalmat a helyszínére érkező rendőrök? - kérdeztük az Országos Rendőrfőkapitányságtól, ahonnan kitérő választ kaptunk:
"A baleset helyszínére kiérkező rendőrök elsődleges feladata az élet mentése, azt követően a helyszín biztosítása annak érdekében, hogy a bizonyításhoz szükséges eszközök, anyagmaradványok rendelkezésre álljanak. Fontos, hogy a helyszín lehetőleg ne változzon meg, a baleset körülményei a legpontosabban rekonstruálhatók legyenek. Elvárás, hogy a rendőr helyszíni tevékenysége alapos és szakszerű legyen. Mindezek figyelembevételével a forgalom zavartalan áramlásának biztosítására a rendőri szervek minden esetben intézkednek, forgalmat irányítanak, forgalmat elterelnek, a közútkezelők és a média irányába is tájékoztatnak."
Sok autós irigykedve nézi ilyenkor az üres buszsávokat, s elgondolkodnak azon is, ilyenkor nem lehetne-e - természetesen legálisan - a buszsávot is folyamatosan használni az óriási dugók elkerülése érdekében. Megkérdeztük az ORFK-tól, "normálisnak tartják-e, hogy a jelenlegi budapesti közlekedési körülmények között, amikor útfelújítások miatt gyakorlatilag nem lehet közlekedni a városban, sorra büntetik azokat, akik a buszsávba merészkednek.
Nem lehetne azt megszervezni, hogy a rendőr ilyenkor is szükség szerint irányítsa inkább a forgalmat, vagyis, ha például hosszú szakaszon üres a buszsáv, akkor igenis terelje oda a forgalmat, majd vissza? Jó szervezéssel sok problémát meg lehetne oldani." Az ötletet elutasították, mondván:
"A buszsávot az annak használatára jogosult járművek vehetik igénybe. A közlekedés szempontjából elsőbbséget élvez a tömegközlekedés, és ez nem érvényesülhetne, ha ezen forgalmi sávokra terelnék a forgalmat. A tömegközlekedést igénybevevő személyek jogos igénye, hogy a tömegközlekedési eszközökkel akadálymentesen, a menetidőnek megfelelően utazzanak."
Hogy mennyire nincs igazuk, jól illusztrálja, hogy Tarlós István főpolgármester épp a múlt pénteken ismertette 18 közlekedésjavító pontját, melyek egyike az volt, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság a torlódások enyhítése érdekében több forgalomsegítő pontot hoz létre az 1-es villamos útvonalán a felújítási munkák miatt. Valószínűleg egyébként ez még nem volt nyilvános akkor, amikor az ORFK a kérdéseinket megválaszolta, amire körülbelül egy hetet kellett várnunk. De vajon miért nem lehet más kerületekben is hasonló segítségét kérni a rendőröktől?
Mindeközben nem egyszer láthatjuk azt, hogy maguk a rendőrautók közlekednek szabálytalanul, vagy hogy intézkedés közben nem figyelnek arra, mekkora dugót okoznak. Vajon miért nem? A rendőrségre ugyanazok a KRESZ-szabályok vonatkoznak, mint a többi autósra? Milyen gyakran követnek el szabálysértést? Van-e erről tudomásuk, statisztikájuk?
Az ORFK válasza szerint "A közúti forgalomban közlekedő rendőrre ugyanazok a közlekedési szabályok és ugyanazok a jogszabályban meghatározott büntetési tételek vonatkoznak, mint a közlekedésben részt vevő más személyekre. A rendőr a személy- és vagyonbiztonság érdekében az út- és látásviszonyok figyelembevételével intézkedik. Az Ön által megjelölt tárgykörben a rendőrség statisztikai adatgyűjtést nem végez."
Arra a kérdésünkre pedig, hogy hol és hogyan jelenthetik be a lakosok, ha panaszuk van valamelyik rendőr eljárásával kapcsolatban, egyszerűen közölték a sablonválaszt: "A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény szabályozza, hogy a rendőr eljárásával, intézkedésével szemben milyen jogorvoslati lehetőséggel lehet élni." Segítségnyújtásuk mintha ezúttal is elmaradt volna...