A tanúként meghallgatott Giovanni Laccarino első tiszt elmondta, hogy a 2012. január 13-án zátonyra futott Costa Concordia az előírt 5 mérföldes távolság helyett fél mérföldre haladt Giglio-szigetétől. Hozzátette, hogy az útvonal változtatásáról Schettino kapitány döntött azelőtt, hogy a hajó elindult volna Civitavecchia kikötőjéből. Erről nem tudott sem az illetékes kikötőkapitányság, sem a Costa Crociere hajótársaság. Schettino parancsára a hajó térképésze új útvonalat rajzolt meg. Schettino a Costa Concordia egy előző útján is megpróbált már minél közelebb hajózni Giglióhoz, de akkor ezt a rossz idő megakadályozta - számolt be róla a tanú.
Laccarino elmondta, pihenőn volt a kabinjában, amikor a hajó a szikláknak ütközött. "Borzalmas ütközés volt, a hajó beleremegett és minden a földre esett" - mondta. Azonnal a gépházba sietett, s látta, hogy súlyos a helyzet, a hajóba ömlött be a tengervíz. Visszaemlékezése szerint Schettino a fejét fogva így kiáltozott: "Mit tettem! Mit tettem!". Schettino védőügyvédje az újságíróknak azt hangsúlyozta, hogy a módosított útvonal is biztonságos lett volna, ha a kormányos követi a kapitány parancsait. Schettino szerint ugyanis az indonéz kormányos követett el hibát.
A bíróság hétfőn és kedden is a toscanai Grosseto városában zajló per első tanúit hallgatja meg, közöttük a Costa Concordia térképészét. Hétfőn újraindult a két eltűnt keresése a Costa Concordia szeptember 17-re egyenesbe helyezett roncsában, miután a DNS-vizsgálattal kiderült, hogy az eddig talált maradványok nem emberi eredetűek.