Megnyugtató megállapodás született az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a fuvarozói és szakmai érdekképviseleti szervezetek között – írja lapunkhoz is eljuttatott közleményében Lázár János tárcája.
A tájékoztatás leszögezi, a célok közösek abban a tekintetben, hogy a nemzetközi tranzitforgalom minél nagyobb mértékben a 2x2 sávos úthálózaton bonyolódjon le. Ez – hangsúlyozza a minisztérium – növeli a közlekedésbiztonságot és a lakosság számára okozott tehertételt is lényegesen mérsékli. Ugyanakkor a fuvarozói érdekképviseleti szervek megfogalmazták azokat az érveket és szempontokat, amelyek a hazai fuvarozók versenyképességének megőrzése érdekében szükségesek.
Ennek eredményeként megszületett a megállapodás, amely alapján
a felek támogatják a magyarországi tranzithálózat kijelölését annak érdekében, hogy az áthaladó forgalom döntő részben 2x2 sávos útvonalon történjen,
a fuvardíjak méltányos emelése valósul meg 2026-ban, a díj két részletben emelkedik, január 1-től 4,3 százalékos mértékben, majd március 1-jétől a 2025-ös díjhoz képest összesen 35 százalékra kiegészítve,
a fuvarköltségek kiszámíthatósága érdekében 2025. december 19-től elérhetővé vált az útdíjkalkulátor,
a térségi teherforgalmi korlátozások negyedévente, a szakmai szervezetek bevonásával felülvizsgálják,
újabb intézkedések történnek a fuvarozók munkáját befolyásoló adminisztratív terhek csökkentése (bírságriasztás, hibás regisztrációk javíthatósága) érdekében,
és a felek közösen kezdeményezik a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.
A megállapodást aláírta az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesület, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége, a Logisztikai Egyeztető Fórum, az Országos Kereskedelmi Szövetség, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és az Autós Nagykoalíció.
Lázár János tárcája pénteken közölte, hogy délután, 16 órakor fogadja azokat a fuvarozói érdekképviseleti szervezeteket, amelyek levéllel fordultak a miniszterelnökhöz a január 1-jétől érvényes új teherforgalmi útdíjak ügyében. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete korábban leszögezte, „a váratlan döntések, a drasztikus útdíjemelések aláássák a jogbiztonságba vetett bizalmat, ellehetetlenítik az ellátási lánc szereplői között a korrekt üzleti kapcsolatok fenntartását, olyan költségekkel sújtják a cégeket, amelyek kitermelése – a fogyasztók jelentős terhelése nélkül – irreális elvárás a jelenlegi gazdasági környezetben. A fuvarozók, ahogy eddig, úgy a továbbiakban is mindig készek tárgyalni az ÉKM-mel, de elvárják, hogy a tárca beépítse javaslataikat a döntéseibe”.

