Aki még nem járt a Velencei Építészeti Biennálén, azt hihetné, hogy az eseményen jobbára épületek tervrajzait, fotóit és adatait láthatja a pavilonokban. Ez részben így is van, de inkább olyan tárlatokat látni, melyek egy-egy építészettel kapcsolatos problémára vagy jelenségre hívják fel a figyelmet. A magyar pavilon például idén egy elhagyatott, egykor nívós építészirodává „változott”, a benne látható kiállítás pedig az építészpálya elhagyásával és az ebből következő új pálya megtalálásának a kérdésével foglalkozik – a művészeti koncepció tehát bizonyítja, hogy: „Az építész egy háznál többre is képes”.
Szintén izgalmas témát jár körbe az Egyesült Államok pavilonja, amely az USA építészetének egyik meghatározó elemét, a verandát, tornácot vagy teraszt (porch) veszi szemügyre, és mutatja be annak kortárs megjelenéseit. A tárlat koncepciója szerint a veranda ugyanis meghatározó része az ország építészetének, egy olyan találkahely, ahol a magán- és a közélet is zajlik, ahol kapcsolatba léphet az ember a szomszédsággal és másokkal. A velencei Giardiniben található pavilon elé is stílszerűen felépítettek fadeszkákból egy verandát, mely a biennálé ideje alatt novemberig előadások, kiállítások, verses és prózai felolvasások, zenei és színházi előadások, illetve filmvetítések és étkezések helyszíne lesz. A másik funkciója pedig, hogy becsalogassa a látogatókat az épületbe, melyben egy nagyívű kiállítás mutatja be a verandát ötvennégy kortárs projekten keresztül az Egyesült Államok számos tájáról – ilyen például a New Yorkban a Domino Square Building, mely az építészetet ötvözi a természettel Brooklyn vízpartjához közel. A biennálés tárlaton pedig egy könyvtárat is létrehoztak, ahol számos kötetből tájékozódhat a látogató a tornácokról és olyan helyekről, ahol az emberek találkozhatnak.

A német pavilon Stresstest (Stresszteszt) című kiállítása globális problémát vizsgál, a nagyvárosok felmelegedését. Az épületbe lépve a látogatók ezt közvetlenül is tapasztalják: egy fekete térben extrém hőséget lehet érezni, miközben hőkamerás felvételen láthatjuk magunkat. A tárlat emellett számokkal is demonstrálja az üzenetét, az egyik falon a következőt olvashatjuk: „Több mint 61 000 ember halt meg hőségben Európában 2022 nyarán – közülük több mint 8000 Németországban. 2050-re a klímaváltozás akár 14,5 millió ember életét is követelheti világszerte”. Emellett egy fabotokból álló, Európát kirajzoló installáción megnézhetjük, hogy mely városokban volt a legmagasabb a hőmérséklet 2024 júliusában, illetve egy falon olvashatjuk, hogy a feljegyzések szerint az elmúlt tizenegy év volt a legforróbb, ami az éghajlatváltozással összefüggő katasztrófák gyakoriságának és súlyosságának meredek növekedéséhez vezetett. Ugyancsak aggasztó egy másik kutatás eredménye, mely szerint Németországban naponta ötvenhat hektárnyi értékes földterületet alakítanak át közlekedési és települési területté – ezzel nyolcvan futballpályának megfelelő, éghajlatbarát területet számolnak fel.
Infó: Porch: An Architecture of Generosity. Egyesült Államok Pavilonja. Velence, Giardini. Stresstest. Német Pavilon, Velence, Giardini. 19. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé. Megtekinthető november 23-ig
Több mint 61 000 ember halt meg hőségben Európában 2022 nyarán – közülük több mint 8000 Németországban.