vizsgálat;elsüllyedt hajó;Bayesian ;

Két hajó érkezett a Bayesian roncsainak kiemelésére

Nem történt emberi mulasztás a Bayesian luxusjacht tavalyi elsüllyedésekor

Ezt állapította meg a szakértői vizsgálat. A balesetben heten veszítették életüket, az áldozatok között volt Michael Lynch, milliárdos üzletember és a lánya is.

Tavaly augusztus 19-én elsüllyedt a Bayesian luxusjacht a szíciliai Porticello partjainál.

A hajó a viharos időben 16 perc alatt tűnt el a tenger mélyén. 

A szörnyű tragédia okairól – amelynek hét halálos áldozata volt, köztük a jacht tulajdonosa, a milliárdos üzletember, Michael Lynch és a lánya – különböző elméletek születtek, amik abban egyeztek, hogy a legénységet hibáztatták.

Csütörtökön azonban a baleset okait vizsgáló szakemberek olyan véleményt fogalmaztak meg, amely külső körülményekben találta meg az okot. A szakértők szerint a hajó a legnagyobb viharban ért egy olyan szakaszhoz a tengeren, ahol a legnehezebben lehetett védekezni a külső hatások ellen. A hajó fedélzetén törött volt egy biztonsági üveg, ami elválasztotta a géptermet a kontrollhelyiségtől. A nem jól záró üvegen keresztül már a süllyedés előtt víz kerülhetett a hajó belső terébe, ez lehet a magyarázata annak, hogy a hatalmas, 53 méter hosszú jármű alig negyed óra alatt eltűnt a tenger mélyén, miközben más, sokkal gyengébben fölszerelt hajók komoly sérülésekkel ugyan, de ellenálltak a viharnak.

A szakértői vélemény részben felmenti a legénységet a felelősség alól, bár arra a kérdésre, nem ad választ, hogy miért nem vette észre senki a sérült biztonsági ablakot. Van olyan összeesküvés-elmélet, hogy az ablak nem magától sérült meg, de a hatóságok nem rendelkeznek olyan bizonyítékkal, amely azt igazolná, hogy szándékos rongálás történt.

Az 50 méter mélyen fekvő roncsot búvárok kezdték el átvizsgálni a múlt héten egyrészt, azzal a céllal, hogy sikerül minden kétséget kizáró magyarázatot találni a baleset okaira, másrészt szeretnék felszínre hozni a roncsot. A munkálatok a reméltnél sokkal lassabban haladtak, mert a rossz időjárási viszonyok miatt több alkalommal kellett hosszabb kényszerszünetet beiktatni. A kutatást vasárnap felfüggesztették egy újabb haláleset miatt. Egy 39 éves holland búvár tisztázatlan körülmények között veszítette életét, már csak a holttestét tudták kiemelni a roncsból. Az ügyészség tájékoztatása szerint a tragédia után a korábbinál szigorúbb biztonsági intézkedések mellett csütörtöktől folytatták a búvárok a munkát, akiktől azt remélik, hogy választ találnak a közvéleményt és az illetékes hatóságot foglalkoztató kérdésekre. Szakértők szerint több hétig is eltarthat, míg sikerül kiemelni a roncsot a tengerből.     

Száraz fulladásban haltak meg

A hajó utasai Mark Benecke kriminálbiológus szerint az úgynevezett száraz fulladás miatt haltak meg. A boncolás során ugyanis az áldozatok szervezetében nem találtak vizet, ami azt jelenti, hogy nem a hajóba áramló vízben fulladtak meg.

„A rendelkezésre álló adatok szerint az oxigénhiány miatt veszítették életüket a hajó utasai – mondta a szakértő. - Ez azt jelenti, hogy a hajóban a zárt térben, amikor elfogyott az oxigén, akkor megfulladtak. Ilyenkor az áldozatok érzékelik, hogy fogy körülöttük a levegő és azzal is tisztában vannak, hogy ha nem érkezik gyorsan segítség, akkor meghalnak. Erre a helyzetre különböző módon reagálnak az emberek. Van, aki elkezd rohangálni, segítségért kiabálni, nála hamarabb elfogy az oxigén és a szervezete korábban feladja a harcot. Mások lefekszenek, mozdulatlanok maradnak, próbálnak minél kevesebbet lélegezni, és reménykednek benne, hogy időben megérkezik a segítség. Ahogy fogy az oxigén a zárt térben, úgy lesznek az ott tartózkodók egyre bágyadtabbak, fáradtabbak, előbb elveszítik az eszméletüket, majd »alvás közben« megáll a szívük.”

A mesterséges intelligencia működése még a szakemberek előtt is  óriási rejtély. Magyar matematikusok is kutatják a gépi agy titkait.