Furcsa egy hely ez a Magyarország: míg egy betiltott gyülekezésen résztvevőket arcfelismerő kamerával lehet 200 ezerre büntetni, addig a közösségi közlekedés akadályozása miatt rendszámfelismerő kamerával nem lehet szabálysértési bírságot kiszabni továbbra sem - írta Vitézy Dávid korábbi főpolgármester-jelölt a Facebookon.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője azt javasolta, hogy akár a közterületi kamerák, akár a buszok, villamosok elején található kamerák felvételei segítségével lehessen kiszabni bírságot a közösségi közlekedést szabálytalanul akadályozó, vagy épp a piroson áthajtó, tilosban kanyarodó, buszsávot jogosulatlanul használó, a buszmegállóban várakozó járművek vezetőivel szemben. A Fővárosi Közgyűlés a javaslatot felterjesztette, azonban Pintér Sándor belügyminiszter most elutasította azt.
Az elutasítást a tárca azzal indokolta, hogy az általuk ismert rendőrségi tapasztalatok szerint a buszforgalmi sáv jogosulatlan használatával kapcsolatos jogsértések csekély közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, a jogsértések gyakorisága pedig csak dugó esetén jellemző, ami szerintük csak szűk idősávban fordul elő.
Vitézy Dávid felidézte, hogy az önkormányzatnak amúgy korábban megvolt a jogi lehetősége az ilyen jellegű bírságok kiszabására, egészen addig, amíg Tarlós István korábbi fideszes főpolgármester egy családi tapasztalata miatt úgy döntött, hogy a közterület-felügyeletek kamerás szankcionálási jogának megszüntetését kezdeményezi. Azóta az önkormányzatok rendészetei csak és kizárólag személyes úton szabhatnak ki közlekedési bírságot, ami kevéssé életszerű ekkora városokban - vélekedett a Podmaniczky Mozgalom vezetője. „Pedig a rendőrség által működtetett és a Főváros, illetve a kerületek által finanszírozott traffipaxok hatására egy év alatt is látható mértékben csökkenésnek indult az amúgy kirívó mértékű gyorshajtás Budapesten - az automatizált szankcionálás visszatartó ereje igenis működik” - érvelt.
A várospolitikus illusztrációképpen egy fotót közölt, amin egy utasokkal teli 212-es busz épp nem tud beállni a megállóba a Csörsz utcában, mivel egy autós úgy döntött, hogy oda parkol le. Vitézy szerint ilyenkor egy ember érdeke írja felül 60-100-ét, ráadásul a hasonló esetek szerinte mindennaposak Budapesten. Mint írta, számos más nagyvárosban működnek a technológiai megoldások, a buszok elejére szerelt és mesterséges intelligenciával támogatott kamerák automatizáltan indítják meg a szabálysértési eljárásokat a megállókba parkoló és a buszsávot jogosulatlanul használó járművek vezetőivel szemben.
„Nálunk azonban ez mind tilos, az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is a belügyminiszter levele szerint. Kivéve persze, ha a Pride betiltásáról van szó” - zárta bejegyzését Vitézy Dávid.
Kínai technológiát kellene átvenni ahhoz, hogy az Orbán-kormány minden tüntetőt arcfelismerő rendszer alapján megbírságolhassonMegjelent a törvénymódosítás, szabálysértéssé nyilvánítaná a Fidesz a Pride-ot, arcfelismerő szoftverrel azonosítaná a résztvevőket