Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek – állapítja meg szombat reggeli közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
A tárca azt írja az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító árnyékhajózási flottát és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket. Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. „Ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is. Emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olajára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt” – áll a közleményben.
Az NGM hozzáteszi, az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában. „Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését. A régiós üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét”.
Szombattól ismét emelkednek az üzemanyagárakHazánkban – folytatódik a közlemény – az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak a hazai ellátásra és üzemanyagok árának alakulására.
„A kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja. A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjon” – írja a tárca.
Az NGM szerint a referencia időszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb.
„A legfrissebb Európai Bizottság által közölt adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni”
– üzeni a minisztérium.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egyébként már tavaly az iparág értésére adta, hogy ha a hazai kútárak nem csökkennek a környező államok szintje alá, „beavatkoznak”.
Az Orbán-kormánynak hála nyolchavi csúcsra ugró benzinárra lehet józanodni január 1-én