A miniszterelnök mai parlamenti felszólalásával gyakorlatilag azt ismerte be: a magyar állam képtelenné vált a vasútállomások működtetésére és fejlesztésére, ezért adná 99 évre magánkézbe a budapesti pályaudvarokat, bármiféle fejlesztési előírás, garancia vagy ellenérték nélkül - kommentálta Orbán Viktor mai bejelentését Vitézy Dávid, az LMP és a választás előtti utolsó napokban a Fidesz által is támogatott főpolgármester-jelölt, egyben korábbi államtitkár.
Mint azt lapunk is megírta, a miniszterelnök az LMP-s Kanász-Nagy Máté kérdésére ismerte be a parlamentben, hogy a budapesti pályaudvarok felújítására szimplán nincs pénz, ezért a kormány 99 évre magánkézbe tervezi adni azokat. Orbán szerint iszonyatos mennyiségű pénz lenne a nagyobb pályaudvarok felújítása, márpedig az „mindenhonnan hiányzik”.
Vitézy Dávid felidézte, hogy két éve Orbán Viktor még nem így gondolkodott, akkor még saját kézjegyével jegyezte a Nyugati pályaudvar térségének fejlesztéséről szóló kormányhatározatot vagy a pályaudvarok fejlesztését is közberuházásként magában foglaló budapesti agglomerációs vasúti stratégiát. „Szomorú épp a kormányfőtől hallani, hogy két év alatt annyit romlott a magyar állam vasútirányítási és beruházás-megvalósítási képessége Lázár János minisztersége nyomán, vagy épp annyira reménytelennek tartja az uniós pénzek megszerzését, hogy már el sem tudja elképzelni a saját beosztottjáról és a MÁV-ról, hogy képesek egy pályaudvart felújítani” - fogalmazott.
Mint ismert, ezzel szemben a Liszt Ferenc repteret a kormány méregdrágán visszavásárolja, amit Orbán azzal érvelt meg Kanász-Nagynak válaszolva, hogy „a reptér pénzt hoz, a vasútállomás pénzt visz”. Vitézy Dávid erre úgy reagált: „Na, de pont ezért van állam, ezért tartjuk fent az adóinkból! Hisz, ami pénzt hoz, azt a piac eltartja, ott nincs nélkülözhetetlen szükség az államra jobb esetben.” Attól még, hogy a vasút pénzt visz, a társadalom számára fontos, ezért beszélünk közszolgáltatásról, ergo az államnak pont itt lenne keresnivalója - magyarázta a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
„Azt mondani, hogy ami veszteséges, ami pénzt visz, azt adjuk el, akár ingyen is, csak vigye valaki száz évre, az valójában ugyanaz a neoliberális kormányzati felfogás, ami ellenében ez a kormány kétharmadot kapott 14 éve. Utoljára Margaret Thatcher érvelt azzal, hogy ha a vasút veszteséges, akkor az állam szabaduljon meg tőle - ebből akkora kudarc lett, hogy most államosítják vissza a méregdrága jegyárak és működési zavarok után a brit vasútvonalakat épp. Miért lépünk egy ilyen kudarcos útra 2024-ben Magyarországon? Miért adja fel a magyar állam, hogy megfelelő színvonalon ellássa a közszolgáltatási feladatait és a vasút működtetését?” - tette fel a kérdést Vitézy Dávid.
Mindemellett a korábbi főpolgármester-jelölt és államtitkár jelezte, hogy milyen érdekek lehetnek a magánosítás mögött: „Persze lesznek zsíros falatok, a pályaudvarok mögött jó telkek, a pályaudvarokon belül néhány jó üzlethelység, nyilván a magánbefektetők ezeket fogják kicsemegézni.” Hozzátette azonban, hogy ettől a vasút nem lesz jobb, ha az így kiszívott pénzből erre vonatkozó garanciák híján egy profitéhes ingatlanfejlesztő nem fog a vasútra költeni.
„Ez tényleg nem más, mint a rendszerváltás utáni évtized legrosszabb gyakorlatait idéző ingatlanpanama, rablóprivatizáció”
- közölte Vitézy Dávid. Szerinte ugyanis lehet Nyugat-Európára hivatkozni, de ott senki nem fog tudni mutatni olyan példát, ahol a közérdeket ilyen módon háttérbe szorítva, magánérdekeknek engedve, bármiféle garancia nélkül adták magánkézbe egy ország és fővárosa legfontosabb főpályaudvarait.
Orbán Viktor a parlamentben: Nem lesz pénz a pályaudvarok felújítására