2025 októbere előtt a Google leállítja a politikai hirdetések közlését az Európai Unióban. A döntés oka a „Szabályozás a politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról” címet viselő márciusi EU-s rendelet, amely szigorúan szabályozza a politikai hirdetéseket – vette észre Telex Annette Kroeber-Rielnek, a Google európai ügyekért felelős osztályvezető-helyettesének a bejelentését a Keyword blogon.
A rendeletben az EU azt írja elő, hogy a politikai hirdetéseket 2025 októberétől mindenhol átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval kell ellátni. Ezek célja, hogy a politikai hirdetések egyértelműen azonosíthatóak legyenek. A hirdetéseknek tartalmazniuk kell néhány kulcsfontosságú információt, például a szponzor nevét, a választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket, valamint a célközönség elérésének módszereire vonatkozó adatokat. A rendelet szigorítja a politikai reklámokon keresztül történő adatgyűjtést is. A felhasználók adatait kizárólag akkor lehet majd gyűjteni, ha az érintettek külön hozzájárulásukat adják ahhoz, hogy adataikat politikai reklámokra használják fel. Az olyan érzékeny személyes adatok, amelyek faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utalnak, egyáltalán nem használhatók profilalkotás céljából. A rendelet továbbá előírja, hogy a „külföldi beavatkozás megelőzése érdekében” választások és népszavazások előtt három hónappal tilos lesz harmadik országbeli reklámozóknak hirdetési szolgáltatásokat nyújtani.
Erre válaszul a Google most közölte, a jogalkotási folyamat során megfogalmazta aggályait a rendelet potenciális hatásaival kapcsolatban, de az végül nem biztosított elegendő konkrétumot, amely lehetővé tette volna az IT-óriás számára, hogy megfeleljen a követelményeknek. A cég szerint a szabályozás túlságosan homályos, ezért a hatályba lépés előtt leállítják a politikai hirdetések megjelenését a Google platformjain, így a YouTube-on is.
Simán verjük a németeket, Európa legdrágább online kampányát sikerült összehozni MagyarországonÉgeti a pénzt a NER, a kampányra szánt minden 10 forintból több mint 8-at a Fidesz és holdudvara költ elKorábban a Google már leállt a politikai hirdetések közlésével Brazíliában, Kanadában és az EU-n belül Franciaországban is.
A politikai hirdetések vége Magyarországon a Fideszt, illetve az Orbán-kormányt érintheti érzékenyen fél évvel a 2026-os parlamenti választás előtt, Orbán Viktor pártja és a fideszes holdudvar ugyanis rengeteg pénzt költ az ellenfelei lejáratására. 2024 áprilisában a Fidesz és a Civil Összefogás Fórum (CÖF) a Google összesítése szerint az öt legdrágább EU-s politikai reklámból négyet adott.
Ami továbbra is elérhető marad a számukra, az a Facebook, jellemző. is, hogy a legutóbbi Békemenet előtt az Orbán-kormány egyetlen nap alatt több mint 60 millió forintot költött hirdetésekre az anyacégnek, a Metának ezen a felületén.
Már elszórtak 65 millió forintot Magyar Péter magánéletére