Felmérések tanúsítják, hogy Orbán Viktor, illetve a Fidesz mostanra gyakorlatilag elveszítette a magyar fiatalság zömét. Személyes tapasztalataim is azt mutatják, hogy ebben a korosztályban valósággal ciki lett a kormánypártokra szavazni.
Különösen a kényszerű emigrációt tervezgető hazai egyetemisták nem tudják megbocsátani az Orbán-kabinetnek az értelmes jövőkép hiányát, mely az ország szisztematikus tönkretételéből adódik. Közülük jó páran elestek például az Erasmus-ösztöndíjtól amiatt, hogy a rezsim kiterjesztette csápjait a felsőoktatási intézményekre.
De tartozzon bármely társadalmi osztályba egy fiatal ember, többnyire viszolyogva szemléli, az orbáni világban miként vált az érvényesülés zálogává a szakmai teljesítmény helyett a hatalomhoz való lojalitás. És ne feledjük: nagyon sok családban van a kontárkormány által félrekezelt Covid-járványnak legalább egy halottja. Bizonyára nem rokonszenves a forradalmi hevületre hajlamos fiatalok számára 1956 eszményeinek kormányzati megtagadása, az orosz hódító új keletű piedesztálra emelése sem.
Hazánk miniszterelnöke persze határozottan érzékeli ezt a népszerűségvesztést, de most sem tagadja meg önmagát. Esze ágában sincs szakítani eddigi koncepciójával; vagyis ezután sem próbál meg élhető országot teremteni, melyben az otthonteremtés, a pályakezdés és a gyermekvállalás nem csupán elérhetetlen álom marad számos ifjú ember számára. Orbán jobb híján szimbolikus intézkedésekkel keresi a fiatalok kedvét, de olyan felelőtlenül és nemtörődöm módon, hogy ezek a sebtében előhúzott ötletek valójában többet ártanak, mint használnak.
A tinédzserek jogosítványszerzésének megkönnyítése iskolapéldája a furfangos orbáni hatalomgyakorlásnak, amely csupán a hatalmi szempontokkal törődik, a gyakorlati következményekkel ellenben jottányit sem. Orbán adminisztrációja nemrégiben belengette: ismét megalázza az időseket, ezúttal azzal, hogy az élemedett korú gépjárművezetőknek megkülönböztető jelzést rendszeresít. A tervek szerint a jövőben feltűnhetnek a járműveken az „idős a volánnál” emblémák. Ezzel a lépéssel a tekintélyelvű rendszer működtetője tudatosan azt sugallja a társadalomnak, hogy az idős sofőrök jelentenek leginkább veszélyt a közlekedés biztonságára. Holott nemcsak a személyes tapasztalat, de bármelyik statisztika tanúskodik arról: elsősorban a tizenéves gépjárművezetők hajlamosak a gyorshajtásra, a KRESZ-szabályok semmibevételére, közvetve a nemritkán halálos balesetek okozására. Ez a slendriánságra, forrófejűségre való hajlam ugyanis esetükben életkori sajátosság.
A ravasz zsarnok persze tisztában van vele, hogy hazánkban a közfelfogás a vezetői engedély birtoklását épp úgy alkotmányos alapjognak tartja, ahogyan az Egyesült Államok lakóinak zöme a fegyvertartást. Donald Trump pártjának politikusait nem is hatja meg a számos fegyveres ámokfutás a tengerentúlon. Orbán Viktornak pedig átkozottul kellenek a hazai fiatalok szavazatai: ezért nem törődik azzal, hányan és miért halnak meg évről évre a magyarországi utakon.
–
A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.