;

Sátoraljaújhely;völgyhíd;

Néhány hete adták át, de máris van javítanivaló, ahogy általában a hazai építkezések egy részénél

- A sátoraljaújhelyi völgyhíd kivitelezője szerint minden rendben van az építménnyel, egy műszaki ellenőr azonban problémákat lát

A kivitelező szerint minden rendben van az építménnyel, egy műszaki ellenőr problémákat lát, a projekt műszaki ellenőre pedig lapunknak elismerte: vannak hibák, de javítják.

Erősen széttartó álláspontokat és egy vélhetően véletlenül lapunkhoz továbbított (a sajtó megnyugtatását célzó) levelezést hozott a sátoraljaújhelyi völgyhíd ügyében egy műszaki ellenőr állásfoglalása. A néhány hete átadott, közel négymilliárd forint közpénzből épített, több, mint hétszáz méter hosszú híd - hivatalos nevén a Nemzeti összetartozás hídja - meglátogatásakor rögzítette észrevételeit a nyolcvanezres követőtáborral rendelkező SzakiEllenőr, azaz Rezsnyák Péter székesfehérvári kivitelező-építész és műszaki ellenőr.

- Az építményhez vezető úton odaszáradt betonbuckák vannak, amelyek balesetveszélyesek. A kilengést akadályozó sodronytartó betonpillérek buborékkal vannak tele, ami azt jelenti, hogy nem dolgozták el rendesen az építőanyagot. Az anya-csavarrögzítés már most több helyen rozsdás. A betonszigetelést védő bütykös lemez fordítva van, a kábeleket védő csövek nem UV-állóak, a várromhoz vezető fémpályára itt-ott ráomlik a föld – a többi között ilyen észrevételeket tett Rezsnyák Péter az építmény meglátogatása után.

Felrótta azt is: a járda, amin fel lehet jutni a Várhegy oldalába, már most „megindult”, több helyen a fagerendák elcsúsztak, szétestek, balesetveszélyesek, illetve az ott talált elektromos szekrény ajtaja nyitva volt, benne kuszán és rendezetlenül tekeredtek a huzalok.

- Az egyik újonnan átadott fogadóépület faelemeit fedő bádoglemezek széttartanak, hullámosak, itt-ott ragasztóanyaggal kipótoltak – tette hozzá. A műszaki ellenőr megjegyezte: a kivitelezés egyes részletei hasonlatosak azokhoz a „kókányolásokhoz”, amelyek a szakszerűtlen hazai építkezések egy részét jellemzik.

Megkérdeztük Szamosvölgyi Pétert, Sátoraljaújhely fideszes polgármesterét, mit szól a kritikákhoz, s tervezik-e kijavítani, illetve a kivitelezővel kijavíttatni a felsorolt hibákat. Elsőként a kivitelező Graboplan-Industrie Kft. válaszát juttatta el hozzánk, ebből az derült ki, hogy szerintük a legtöbb észrevétel nem a híd-projektre vonatkozik. Amit a felvetések közül „magukra vállaltak”, azzal kapcsolatban azt írták: a kilengést akadályozó sodronytartó betontestek megfelelnek a követelményeknek, az elszíneződött csavarok felületét már kijavították, a kábeleket védő csövek pedig az igénybevételnek megfelelnek. E két utóbbihoz még hozzátették: „figyelemmel követjük”.

Később a polgármestertől megkaptuk a hídprojekt névvel meg nem nevezett műszaki ellenőrének válaszát a felvetésekre. Ő azt írta: „Nem tagadható meg az átvétel a mű olyan hibája miatt, amely, illetve amelynek kijavítása vagy pótlása nem akadályozza a rendeltetésszerű használatot. A híd látogatókat fogad, árbevételt termel, vitathatatlanul rendeltetésszerűen használják.” Hozzátette: a műszaki átadás-átvétel alkalmával rögzítették azokat a hibákat, amelyek javítása szükséges, de nem akadályozzák a rendeltetésszerű használatot. Ezek nagyobb részét már megoldották, más részét még nem, de a vállalkozó dolgozik a hibák javításán.

Szamosvölgyi Péter – vagy a levelezését intéző munkatársa – nem törölte ki a műszaki ellenőr álláspontjának továbbításakor az ő egyéb megjegyzéseit. Ebben azt tanácsolta a polgármesternek, hogy „PR feladatként” hívja meg a kérdéseket feltevő újságírót, hogy személyesen tapasztaljuk meg az egyedülálló élményt nyújtó beruházást, ahol részletesen bemutathatják azokat a műszaki megoldásokat, amelyek egyediek, ahol elmondhatják, hogy három egyetemi tanszék hogyan működött közre a megvalósításban, és megismerkedhetünk egy olyan szerkezettel, amelyről a jövőben több egyetemi, doktori dolgozat készül majd.

A felvetést annál is inkább örömmel fogadtuk, mert a június 4-én átadott híd hivatalos megnyitójára többszöri próbálkozásunk ellenére sem kaptunk meghívót. Igaz, az eseményre végül „beküzdöttük” magunkat, és a hídpillér alatt üldögélve testközelből láthattuk – egy szintén meghívó nélküli karosszérialakatos társaságában –, ahogy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes végiggurít egy üres gönci hordót az építmény elején, a híd alatti völgyben lakó, s a beruházást a kezdetektől ellenző kertvárosiak nagy-nagy örömére.

A köznevelési törvénnyel és a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásáról szóló rendelettel is ütközhet az, ahogy a kormányhivatalok megszüntettek Iványi-féle intézményeket.