;

Greenpeace;Mátrai erőmű;gázfogyasztás;Energiaügyi Minisztérium;

Újabb éveket kapott a Mátrai Erőmű, csak 2029-ben zárják be

- A Mátrai Erőmű bezárásához készült terveket hiányolja a Greenpeace

A kormány korábban nem is készített terveket a Mátrai Erőmű 2025-ös bezáráshoz – közölte a Greenpeace szerint a környezetvédő szervezet által indított adatkiadási perben az Energiaügyi Minisztérium jogi képviselője.

A Greenpeace annak megértése érdekében igényelte az adatokat, hogy a kabinet, korábbi ígéretével szemben, nemrég miért hosszabbította meg 2029-ig a levegőt nagy mértékben szennyező, „lignit- és közpénztüzelésű” egység üzemidejét. A zöldszervezet értetlenül áll a kijelentés előtt. Ha valóban nem léteznek ilyen anyagok, akkor a kormány korábban miért állította ennek ellenkezőjét, illetve ilyen komoly döntéseket valóban nem alapoznak-e meg alapos tanulmányokkal – vetette fel a kérdést Perger András, a Greenpeace klíma- és energiakampány-vezetője.

Ha viszont most csak eltagadják az iratok létét, nem zárja ki, hogy azok egyértelműen cáfolnák az üzemidőhosszabbítás indokait. Az abszurd fordulat miatt a zöldszervezet elállt a keresetétől, de vizsgálják a további jogi lehetőségeket – zárul a közlemény. Amiként arról korábban beszámoltunk, a széntüzelésű egység – Magyarország legnagyobb légszennyezője – környezethasználati engedélyét nemrég hosszabbították meg 2029-ig. A kabinet a lignitblokkok korábbi, 2025-ös bezárási tervét a 2022-es energiaárválság ürügyén változtatta meg. A 2020-ban Mészáros Lőrinc érdekeltségeitől az állami MVM-hez került szénblokkok működtetéséhez szükséges anyagi forrásokat a központi költségvetés biztosítja. Ígéretek szerint az erőművet egy tervezett, 650 megawattos földgáztüzelésű blokk üzembe helyezéséig működtetnék lignittel.

Csúcsszinten indul a betárolás

Idén több mint kétharmados töltöttségről, 4,5 milliárd köbméterről indul a hazai gáztárolók feltöltése – közölte az Energiaügyi Minisztérium. Ez, a közműhatóság 2018-tól induló adatbázisa alapján, rekordszint. Bár a szaktárca a gázigények esésével együtt mindezt az ellátási biztonság jeleként tálalja, sokan igencsak drágállják a készlet fenntartását.

Christine Lagarde ismételten kijelentette, az EKB az infláció tartós, megnyugtató irányvonalához, nem pedig szigorúan a 2 százalékos ráta eléréséhez kötik majd döntést. A gépezet működését veszélyeztető „porszemek” között kiemelte a szolgáltatások hónapok óta kitartó 4 százalékos drágulását, az üzemanyagárak nagy ütemű, utóbbi hetekben 10 százalékos áremelkedését, és a szállítási költségek, geopolitikai okok miatti, kiszámíthatatlan alakulását.