Lázár János építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére tavaly év végén átalakították a tárca portfoliójához tartozó állami vállalatok működési rendjét, ennek értelmében a tárca alá tartozó állami vállalatoknak a miniszter régi ismerőse által vezetett cégen keresztül kell intézni az eszközbeszerzésüket - írja a 24.hu.
A lap szerint Lázár akaratának megfelelően egyetlen hónap alatt csoportosították át a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (MÁV SZK) a beszerzéseket és készletgazdálkodást: elvették az 57 ezer munkavállalót összefogó MÁV Zrt., a vasúti személyszállítást lebonyolító MÁV Start, a Volánbusz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetésének önálló döntési jogköreit és a továbbiakban a mozdonyalkatrésztől a gumiabroncson át az üzemanyagig gyakorlatilag minden vásárlás és eszközbeszerzés ügyében a MÁV SZK-nál kell leadniuk a rendelést. Mindezzel az érintett vállalatok beszerzéssel foglalkozó személyi állománya, összesen 700–800 fő is átkerült a Bada János által irányított céghez.
Bada Jánost tavaly nevezte ki Lázár János a MÁV SZK vezérigazgatójának. Előtte semmilyen nagyvállalati vezetői tapasztalattal nem rendelkezett, cserébe régi bizalmi embere Lázárnak, kapcsolatuk a középiskoláig nyúlik vissza, a hódmezővásárhelyi Bethlen Gimnáziumban voltak évfolyamtársak.
Bada azonban nem csak erről nevezetes, hanem arról is, hogy ő a tulajdonosa a Promenád24 nevű fideszes portálnak, amely nekiállt alpári stílusban gyalázni Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési minisztert, amiért a tárcavezető Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterrel is igyekezett megegyezni a forráselosztások tekintetében, s többször találkoztak. Mint ismert, a Promenád24-et kiadó Dél-alföldi Média Centrum Kft. többségi tulajdonosa a közelmúltig Rákay Philip kormányzati influenszer volt, aki azonban március 7-ével angolosan távozott a médiacégből - így miközben szavakban Navracsics mellé állt, a cég Bada János kizárólagos tulajdonává változott.
A központosításokkal kapcsolatban a 24.hu megkereste a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztériumot, amely azonban a válaszadást átpasszolta a MÁV sajtóosztályának, miközben az átszervezés több olyan vállalatot is érint, amelyik nem tagja a MÁV-Volán-csoportnak. Emiatt arra nem is kaptak választ, hogy az önálló beszerzési jog elvétele mely cégeket érinti még.
A MÁV ezt követően azt közölte, hogy a központosítást "a költséghatékonyság mellett a cégcsoport beszerzéseinek átláthatóbbá és gyorsabbá tétele, valamint a piaci verseny erősítése, kiszélesítése, transzparensebbé tétele is vezérelte", továbbá, hogy a beszerzési és raktározási tevékenységek átszervezése egy nagy integrációs folyamat része. Ennek keretében a működést a piaci nagyvállalatok mintájára kívánják költséghatékonyabbá tenni.
Csakhogy a lap által megkérdezett szakértő szerint az átszervezéstől nem lesz gyorsabb az ügyintézés, és nem csökkennek majd a vállalatcsoport kiadásai sem. A változtatás nem eredményez alapvető javulást a rendszer egészének működésében, sőt, a beszerzési út meghosszabbítása is megakasztja a cégek tevékenységét - vélekedett.
Senkitől sem kér elnézést a Navracsics Tibort gyalázó cikkek miatt a Promenád24Rákay Philip leállíttatta Navracsics Tibor támadását, és kiszáll a Fidesz-közeli lapból