közbeszerzés;tender;Mészáros Lőrinc;Közbeszerzési Hatóság;

- Mészáros Lőrinc egyik cége kiírt egy tendert, majd a másik megnyerte azt, ráadásul nem először

A kiírásban furcsaságokra is bukkant az Átlátszó, és úgy döntött, az ügyben a Közbeszerzési Hatósághoz fordul.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó OPTESZ OPUS Zrt. legújabb autós tenderét a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. nyerte el – derül ki az Átlátszó cikkéből.

Az OPTESZ OPUS Energetikai Támogató Zrt. tavaly év végén írt ki meghívásos közbeszerzési eljárást „Gépjárművek tartós bérlete és szolgáltatásai” címmel. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cégnek az uniós jogszabályok és a magyar közbeszerzési törvény alapján kötelezően ki kellett írnia a tendert, mivel közszolgáltatást végez. Ennek pedig eleget is tett, amikor 130 (+ opcionálisan 21) darab (kis)haszongépjármű beszerzésére, tartós bérlésére keresett vállalkozókat.

Hogy az OPTESZ pontosan hány céget hívott meg az ajánlattételre, nem tudni, de végül hárman jelezték részvételi szándékukat:

  • a Mészáros M1 Autókereskedő Kft.,

  • a Mercarius Flottakezelő Kft.

  • és a MOL Fleet Solution Flottakezelő Kft.

Utóbbit kizárták, ugyanis az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentum szerint 17 másodperccel a határidő lejárta után adta be részvételi jelentkezését, így az érvénytelen lett.

A Mercarius és Mészáros-cég között folyt tehát a verseny, amelynek eredményét március 13-án tették közzé. A dokumentum alapján

a Mészáros M1 Kft. nyert, miután 77 millió forinttal olcsóbb, nettó 2,5 milliárdos ajánlatot adott a Mercarius 2,58 milliárdos ajánlatával szemben.

Az Átlátszó megjegyzi, hogy – csakúgy, mint a Mészáros M1 által behúzott tenderek jelentős részére – erre is jellemző volt az extra rövid szállítási határidő, az OPTESZ OPUS Zrt. mostani kiírásában 30-as súlyszámmal szerepelt a szállítási határidő a 100 pontos skálán. A kiírás emellett tartalmazott egy igen furcsa feltételt, olyan referenciát kellett bemutatni, amely 95 db autó tartós bérletére vonatkozik, és „amely során autómentésnél a legközelebbi telephelyen az autó kiürítésének, átrakodásának lehetősége is biztosított volt”.

A portál közbeszerzési szakértője szerint az aktuális tendert érintő feltételekkel kapcsolatban felmerülhet annak a gyanúja, hogy a tendert az egyik Mészáros-cég a másikra szabva írta ki. A versenykorlátozó közbeszerzési feltételek bizonyítása azonban nagyon nehézkes, könnyebb lehet annak a kivizsgálása, hogy fennáll-e a cégek esetében az összeférhetetlenség. Így az Átlátszó

összeférhetetlenségi gyanú miatt bejelentést tesz a Közbeszerzési Hatóságnál, miután a Mészáros-cégek tendereivel kapcsolatos párhuzam nehezen vitatható.

A portál felidézi, tavaly nyáron gépjárművek tartós bérletére és kiegészítő szolgáltatásokra írt ki tendert az OPTESZ OPUS Zrt. Akkor összesen 143, különböző kategóriájú haszongépjárművet keresett a cég megvételre, tartós bérlésre 60 hónapra. A kiírásra akkor csak a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. és a Mercarius Flottakezelő Kft. jelentkezett. Utóbbi ajánlatát azonban érvénytelennek nyilvánították, ugyanis a cég „nem teljesítette a hiánypótlási felhívásban foglaltakat”. Így a befutó akkor is a Mészáros M1 lett, nettó 2,9 milliárdos ajánlattal.

E szerint a cég nem működik gazdaságosan, verseny helyett pedig támad.