A köznevelésben tanító pedagógusokkal ellentétben a szakképzésben dolgozó oktatóknál már az elmúlt évi teljesítményüktől is függ, hogy milyen arányban részesülhetnek a januártól megígért, átlagosan 32,2 százalékos béremelésből – derült ki a szakképzésért is felelős Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) Népszava kérdéseire küldött válaszából.
Lapunk két hete számolt be arról, hogy a szakképzési oktatók kimaradtak az uniós források felhasználásával megvalósuló pedagógus-béremelés koncepciójából. Az Orbán-kormány ezt követően jelentette be, hogy az oktatók bérét is azonos arányban emelik, de ezt már teljes egészében hazai költségvetésből.
Ám amíg a köznevelésben dolgozó pedagógusok esetében már egy kormányrendelet is rögzíti az átlag 32,2 százalékos bértömeg-emelés tényét, valamint egy koncepcióban meghatározták azokat a minimumösszegeket, amelyeket a különböző besorolású pedagógusoknak mindenképp meg kell kapniuk, a szakképzésben oktatóknál ilyen nem történt. A KIM megkeresésünkre küldött válaszából kiderült, hogy nem is lesz ilyen, ugyanis
a közneveléstől eltérően a szakképzés oktatóit a Munka törvénykönyve szerinti foglalkoztatják,
a béremelés végrehajtásához nincs szükség kormányrendeletre. Közölték azt is, a béremelés végrehajtásának egyik kiindulópontja a szakképzésben tavaly lezajlott oktatói teljesítményértékelés lesz. Hozzátették, nemcsak az állami, hanem az egyetemi, egyházi szakképző intézmények oktatói is számíthatnak béremelésre.
Kimaradhatott 24 ezer tanár a béremelésből, az Orbán-kormány rendeletében nincs szó a szakképzésben dolgozókrólA szakképzésben 2020. július 1-jétől vezettek be egy, a köznevelésben egyelőre csak tervezett teljesítményértékelési rendszert, amire három évente kell sort keríteni. A Pedagógusok Szakszervezetének szakképzésért felelős alelnöke, Gosztonyi Gábor lapunknak azt mondta, a tavalyi értékelésnek vannak aggasztó tapasztalatai, tudomása szerint előfordult, hogy a szakképzési centrum visszadobta az eredményeket, amikor egy-egy oktató szerintük túl magas pontszámokat ért el. Állítása szerint volt olyan is, hogy valaki több, más kevesebb pontot szerzett, mégis ugyanakkora (5 százalék körüli) béremelést kaptak.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője, Nagy Erzsébet is arról számolt be a Népszavának, hogy a teljesítményértékelés módszertana eltér az egyes szakképző intézményekben, mindez nem átlátható, és nincs korreláció az értékelés és a valós teljesítmény között. Mindkét szakszervezeti vezető egyetértett abban, hogy a béremelésnek a szakképzés esetében is meg kellene jelennie jogszabályi szinten, ha mást nem, legalább a költségvetési törvényt kellene módosítani, abban ugyanis továbbra sem szerepel olyan összeg, amiből az átlag 32,2 százalékos emelést meg lehetne valósítani.
Az Orbán-kormány azt sem mondja meg, mennyi pénzre számíthatnak valójában a tanárok, egyeseknek még a reméltnél is kevesebbel nőhet a bére