;

kereskedelem;Nemzetgazdasági Minisztérium;üzletek;

- Jelezniük kell a boltoknak, ha csökkentették egy termék kiszerelését

Ismét kormánypropagandára kötelezik az üzleteket, s ha valaki nem tartja be az előírásokat, akkor természetesen jár érte a bírság.

2024. március 1-től a kormány jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, ha az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett – közölte egy hétfőn megjelent tájékoztatásban a Nemzetgazdasági Minisztérium.

A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz.

Ez a tájékoztatási kötelezettség két hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.

A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.

A kiszerelés-csökkentett termékekről a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) honlapján megtalálható nyilvános adatbázisban is tájékozódni lehet majd. A tárca jelezte,

a részletszabályok hamarosan megjelennek, a kereskedők által kihelyezendő tájékoztatás tartalmát és formáját Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter fogja megállapítani.

A szabályok kidolgozása folyamatban van, azok megjelenése február első felében várható.

A kormányzat a lépést azzal indokolja, hogy az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan a termék mennyisége csökken. Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.

A vállalat közölte, hogy csökkenti az indokolatlan költségeket, így a korábbiakhoz képest kevesebb külső szolgáltatást vesz igénybe.