Ennek a két napnak a Volánbusz dolgozóiról kell szólnia – többek között így fogalmazott a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (Szaksz) elnöke a vasárnapra és hétfőre hirdetett sztrájkkal kapcsolatban. Dobi István szerint most a munkavállalók írják a játékszabályokat, és nem a „vadkapitalista módszereket alkalmazó munkáltató, aki azzal a szemlélettel irányít, hogy ha valami nem tetszik a munkavállalónak, akkor el lehet mennie”. Megjegyezte, tud arról, hogy sokan féltik a munkájukat. Szerinte összefogással lehetne megszüntetni a kiszolgáltatottságot, ha mind a 10 500 buszvezető beleállna a sztrájkba, senkinek sem kellene tartania a retorzióktól. Kijelentette: most minden a dolgozókon múlik, és bízik abban, hogy meglesz a sztrájk 50 százalékos támogatottsága.
Mint mondta, az elégséges szolgáltatás biztosításával vasárnap a járatok 80 százaléka menetrend szerint elindul, 3700 marad ki a sztrájk miatt, hétfőn pedig a több mint 42 ezer járatból 19 180 kimaradására lehet számítani. (Vasárnap azért csupán a járatok 20 százalékát érinti a sztrájk, mert a vonatkozó törvények alapján a munkabeszüntetés első napján csak a szolgáltatások kisebb részét lehet leállítani.)
Azt is elmondta, elkeserítőnek tartja, hogy a közlekedési ágazatban működő reprezentatív szakszervezet közül csak a Szaksz tartja elfogadhatatlannak azt, hogy a cég a jövő évi költségvetésében mindössze 6-10 százalékos bértömeg növekedést terveznek. Szerinte ilyen inflációs környezetben ez vállalhatatlan, 25 százalékos keresetfejlesztési igényt tart elfogadható tárgyalási alapnak. Megjegyezte azt is, a munkáltató nem egyeztet velük a jövő évről, eddig semmilyen bérajánlattal sem állt elő.
Közben a Volánbusz Zrt. vitatja a munkabeszüntetés jogszerűségét és jogorvoslattal él az elsőfokú bíróság végzése ellen, amely „elutasította kérelmét a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet által még az idei évre meghirdetett, kétnapos sztrájk jogellenességére vonatkozóan".
A Volánbusz szerint a vita nem a sztrájk lehetőségéről, hanem az időzítéséről szól, a társaság ugyanis állítja, az idén munkabeszüntetésre sem ok, sem jogszerű lehetőség nincs,
hiszen a kollektív szerződés keretében érvényes bérmegállapodás van hatályban 2023-ra, amit a Volánbusz vezetése maradéktalanul betartott. Megjegyezték, a vállalatnál működő majdnem húsz érdekképviseletből eddig egyik sem jelezte csatlakozási szándékát a munkabeszüntetéshez.
Dobi István a közleményre úgy reagált: 16 szakszervezet működik a cégnél, és kettő már aktív jelezte a részvételét, mások szolidaritási nyilatkozatot adtak ki, és egyetértenek a sztrájk megtartásával. Kijelentette: a Fővárosi Törvényszék egyértelmű és világos végzésben adott igazat a szakszervezetnek a sztrájk jogszerűségével kapcsolatban. Kiadott egy sajtóközleményt is, amelyben úgy fogalmazott: a munkáltató abszurd jogértelmezése, hogy egy 2024-es bérköveteléssel összefüggésben meghirdetett sztrájk december 1-én még jogszerűtlen, január 1-én pedig már jogszerű lenne. Hangsúlyozta: követelésük a jövő évi keresetről szól.