„Nehéz volt másnap felkelni…” – emlékezett vissza Michelisz a TCR World Tourban elért sikerének pillanatára a 31 esztendős mérnök. Makaó az ünneplés szempontjából is jó helyszínnek bizonyult, hiszen 2022-ben Dzsiddában volt a szezonzáró, ahol megvacsorázott a mezőny, aztán mindenki ment aludni.
Boriszov Dánielt gyermekkora óta autók veszik körül. Apja autós újságíró, így szinte minden héten másik autóban ült. Hatévesen kezdett gokartozni, versenyzői karrierről mégsem álmodozhatott. Kesjár Jani bácsi gokartiskolájában részt vettem egy ötnapos tanfolyamon, ahol nemcsak vezettünk, kicsit szerelgettünk is. Nagyon élveztem, ám anyukám a végén mondta: többről ne is álmodjak – meséli. Később a modellautózás szippantotta be, több magyar bajnoki címet, valamint Európa-bajnoki ezüstérmet nyert.
– A modellautókon vagy háromszor annyi dolgot lehet állítgatni, mint azoknak a versenyautóknak, amikkel most dolgozom. Folyton a futóművet, a váz- és rugómerevséget, a lengéscsillapítót bütyköltem. Felnőttek ellen versenyeztem, így korán olyan szituációkba csöppentem, amiből sokat tanultam.
A modellautózást később felváltotta a Forma-autóépítés. – Apu egy augusztusi reggelen hét órakor keltett, hogy megyünk Gönyűbe, mert ott van egy verseny egyetemistáknak, akik Forma-autókat építenek. Ott volt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Forma Racing csapata, aminek Bári Dávid volt a csapatvezetője. Úgy láttam, ha itthon valaki az autósportban szeretne dolgozni, akkor ezen a csapaton keresztül érdemes próbálkozni. Oda pedig úgy lehet bekerülni, ha a BME-n mérnöknek tanulsz. Három félév után jelentkeztem a csapatba 2013 januárjában, majd a 2015-ös és 2016-os szezonban csapatkapitány lettem – idézi fel a versenymérnök, aki előbb járműmérnöknek tanult, majd a műszaki menedzser mesterszakot is elvégezte. – Az alapképzés arra készít fel, hogy autóipari szereplőnél tervezőmérnökként, folyamatirányítóként elhelyezkedj. Emellett nemzetközi autósportos szemináriumokra jártam. Vannak viszont olyan szituációk, amik iskolapadban nem taníthatóak.
Boriszov bár még egyetemista volt, 2017-ben csatlakozott Micheliszhez és Bárihoz, akik közösen megalapították saját versenycsapatukat, a M1RA-t. – Kezdetben Tassi Attila autójával foglalkoztam. Javaslatokat tettem beállításokra, hogy mikor hány kört menjünk, milyen gumin – folytatta Boriszov. – A M1RA-nál szélesebb feladatkört töltöttem be a gyári csapathoz képest. Hamar felismertem, hogy akkor leszek értékes csapattag, ha nem csak a mérnöki feladatokhoz értek, gondolok itt például a költség-, vagy a logisztikai tervezésre.
Boriszov Dániel telefonja aztán megcsörrent, s felkérték, hogy 2022-től legyen Michelisz mérnöke a Hyundainál. – Norbi az első nemzetközi sikerét 2010-ben érte el, akkor én még gimnazista voltam. Idolként tekintettem rá, ezért is volt hihetetlen számomra, hogy ezentúl ekkora felelősségem van az ő versenyzésével kapcsolatban. Kellett pár versenyhétvége, mire ebből fel tudtam ocsúdni – emlékezik Boriszov, akit fiatal kora ellenére segítőkészen fogadtak a csapatnál.
Bár versenymérnökként tevékenykedik, munkájának mindössze a 20-30 százalékát teszi ki a mérnöki munka.
Fontos az emberi erőforrás menedzsment, érdekérvényesítő képesség, a legkevésbé izgalmas pedig, hogy van egy csomó adminisztratív feladat az autóval kapcsolatban. A tesztek alatt több olyan típusú megbeszélés és riportírás van, amely minél magasabb szintű konklúziók levonására irányul. Idén változott a versenysorozat, a verseny promótere, új gumibeszállító jött, mindez pedig azt eredményezte, mintha egy teljesen másik autóval kezdenénk versenyezni. – Ki kell ismerni a működést, hogyan tudjuk finomhangolni a pilóta vezetési stílusához. A versenyhétvégén pedig inkább olyan eszközöket használunk, amiknél nagy valószínűséggel tudjuk a tesztek alapján, hogy mi fog történni – teszi hozzá a mérnök.
Nagyban segíti a munkáját a pilóta visszajelzése. Michelisz intelligens és harcedzett versenyző, akitől ő is folyamatosan tanul. – Sokszor a visszajelzése már kész javaslatot tartalmaz. Ennek tükrében megnézzük a telemetriát is, és próbálunk olyan megoldást találni, ami a legtöbbet segít és legkevésbé kompromittál más területen. Norbi szavának nagy súlya van ezekben a helyzetekben, de végül nekem kell irányítani a szerelőket és kimondani a végső szót – magyarázza Boriszov, akinek a tesztek mellett a versenyhétvégéken kell részt vennie, az év többi részében Magyarországon tartózkodik.
A TCR-sorozat idén sok kihívást tartogatott, például azt is, hogy Micheliszék számukra ismeretlen pályákon versenyeztek. – Megpróbáltuk a legtöbb belső kamerás felvételt, eredményeket elemezni. Megnéztük, korábban ki milyen időmérős stratégiát használt” – tette hozzá Boriszov, akinek sosem volt célja, hogy mondjuk a Forma-1-ben dolgozzon, mert ott a mérnököknek le van határolva a feladatköre. „Nem mondom, hogy ez nem egy értékes, izgalmas dolog, de én szeretem, ha látom majdnem az egész képet – zárja szavait Boriszov, aki izgatottan várja a következő szezont, amikor a címvédést tűzik ki célul.