Fidesz;ellenzék;Facebook;propaganda;kampányköltések;

- Csak a tavalyi 50 napos kampányidőszakban 3 milliárd forintot herdált el a magyar poltikai elit a Facebookon

A pénzköltési adatokat jellemzően toronymagasan vezetik a Fidesz-közeli oldalak és személyek.

A Meta nyilvános hirdetési adatbázisa precízen illusztrálja, milyen magasról tesz a magyar politikai elit a saját maga által meghatározott kampányfinanszírozási szabályokra, nevezetesen arra, hogy a hatályos törvények szerint egy 50 napos kampányidőszakban jelöltenként maximum 6 millió forintot lehetne költeni politikai marketingre - derül ki a Telex cikkéből.

A Meta Ad Library 2019 tavasza óta gyűjti a facebookos fizetett posztokat, ebből egyebek között kiderült az, hogy a magyar hirdetők összesített költéseinek száma mostanra átlépte a 10 milliárd forintot, ennél is beszédesebb adat azonban, hogy ebből a 10-ből 3 milliárdot a tavalyi választási kampány másfél hónapjában sikerült eltapsolni.

Ennyi kampányra elherdált pénzzel európai viszonylatban is komoly tényezőnek számít a magyar politika. Euróba átváltva 26,5 milliós összegről van szó, ezzel toronymagasan többet költenek a magyarországi hirdetők az összes szomszédos országnál, sőt, egész Közép- és Kelet-Európánál is. Érdemes mindemellé hangsúlyozni, hogy ez csak a költések többé-kevésbé átlátható része: a politikai kommunikáció összes többi platformja még ennél is sokkal átláthatatlanabb. Az ráadásul a facebookos hirdetéseknél is csak sejthető, hogy honnan jön az a tetemes összeg, amit elszórnak.

A legtöbb pénzt szponzorált posztokra költő oldalak 2019. április 15-e és 2023. november 27-e közötti időszakra kiterjedő listáját mindenesetre a Magyarország Kormánya Facebook-oldal vezeti 645 millió forinttal, őt követi a Fidesz oldala 488 millió forinttal, majd az Aktuális nevű törölt propagandaoldal következik 297 millió forinttal. A toplistában megtalálható több, megafonos beszélőfej (Deák Dániel, Trombitás Kristóf, Déri Stefi, Rákay Philip) oldala is. Kormánykritikus beállítottságú oldalból nem sok akad a lista elején, de 6. helyre került például az Ezalényeg.hu nevű ellenzéki szócső, 228 millió forinttal.

Az adatokból az tűnik fel, hogy egyrészt a listának körülbelül felét elfoglalják a megafonos propagandisták és a fideszes média egyéb képviselői, de az is érdekes, hogy látványosan sok a toplistában az olyan oldal, amit azóta már töröltek, vagy a tavalyi választás óta inaktívvá váltak.

Mindenesetre, amennyiben összevonjuk azokat az oldalakat, ahol ugyanaz a forrás szerepelt a számla kifizetőjénél, az látható, hogy a legtöbbet toronymagasan a Megafon herdált el, 1 milliárd 358 millió forintot. Őket követi a Fidesz 973 millió forinttal, a "dobogó" harmadik fokára pedig Magyarország Kormánya került 684 millió forinttal. Az első ellenzéki szereplő 501 millió forinttal az Ezalényeg.hu. A tíz legnagyobb hirdető adja össze a reklámpénzek nagyjából 60 százalékát, a pénzes hátszelet tekintve körülbelül háromszoros fölényben vannak a Fidesz szócsövei.

Aránykülönbség egyedül a konkrét politikusok oldalainál figyelhető meg: itt az látható, hogy a legtöbbet - 229 millió forintot - Márki-Zay Péter költötte. Utána következik Orbán Viktor 171 millióval, majd Karácsony Gergely 156 millióval, Dobrev Klára 128 millióval, Dúró Dóra pedig 110 millióval. Amint arra a Telex megjegyzi, szintén beszédes, hogy valamennyien lemaradnak az olyan, megafonos beszélőfejek mögött, mint például Deák Dániel, akinek az oldalára egymagában 254 millió forintot szórtak el.

Az MTVA épületén lesz majd látható az a dokumentumfilm, amelyet két áldozat, Pankotai Lili és Juhász Péter társaságában nézhetnek meg az érdeklődők.