Az igazság ma egy kétségbeejtő fogalom, amit elhanyagoltunk, így teljesen leértékelődött, miközben alapügynek kellene lennie – mondta Alföldi Róbert a 24.hu-nak adott interjújában. Hozzátette, hogy számára ez nem egy különálló, elvont kérdés, amiről értekezni tud, hanem minden beszélgetés alapja kellene, hogy legyen. Így röhögnie kell, ha meghallja ezt a kifejezést, mert az igazságot annyiszor kiforgatták már.
A felvetésre, hogy az által rendezett 3tél című előadás arról szól, mindenkinek megvan a maga igazsága, Alföldi kiemelte, egy előadás akkor jó, ha minden szereplőnek igaza van. Ilyen értelemben tehát létezhet többféle igazság – vagy talán pontosabban értelmezés –, de ettől még maguk a tények nem lesznek kétfélék, háromfélék vagy négyfélék.
„Az már más kérdés, hogy ki milyen következtetéseket von le belőlük, vagy milyen összefüggéseket próbál kimutatni közöttük. Erről érdemes beszélgetni, következő lépésben pedig vitatkozni is. A komoly bajok épp akkor kezdődnek, amikor ez a diskurzus teljesen hiányzik” – jelentette ki.
A színész-rendező úgy véli, Magyarországon azért tartanak a közállapotok ott, ahol, mert a fogalmaink összezavarodtak, jelentésüket vesztették, ami egyre abszurdabb helyzeteket szül. Szerinte létezhet sokféle igazság, és akár meg is férhetnek egymás mellett, ám ehhez szükséges lenne, hogy ember módjára tudjunk kommunikálni egymással.
Amíg az a szabály, hogy aki mást gondol valamiről, az egyből hazaáruló, zsidó, buzi, cigány, migráns vagy mindez egyszerre, de semmiképp nem elég magyar, addig nehéz arról beszélgetni, hogy kinek milyen történelmi tapasztalatok formálták a nézeteit
– hangsúlyozta.
Alföldi elmondta, hogy az említett előadás végére egy olyan új valósághoz jutunk el, ami a főszereplő család csaknem összes tagja számára értelmezhetetlen és nagyon ijesztő. Az új világ tulajdonképpen megkérdőjelezése az ő addigi életüknek, értékeiknek és igazodási pontjaiknak.
Rejtélyes családi útvesztők: 3tél címmel a Radnóti Színház mutatta be a horvát kortárs Tena Štivičić drámájátArra a felvetésre, hogy minden rendszerváltásnál ott vannak azok, akik sikeresen definiálják újra magukat az új viszonyok között, úgy reagált, neki semmi problémája az újjal meg a sikeressel, hogyha az törvényes.
Törvénytelenül én is kibaszott sikeres tudnék lenni, és rengeteg pénzt tudnék keresni. Tehát, hogyha én most XY rokona lennék, akkor én is nagyon-nagyon sikeres vállalkozó lehetnék, még úgy is, hogy semmi érzékem a vállalkozáshoz
– összegzett.
Alföldi Róbert: Némileg provokatívan azt tudom mondani, várom, hogy mikor szednek össze minketAz interjúban szóba került a Nemzeti Színházban történt baleset, mellyel kapcsolatban Alföldi kiemelte, ha ilyen történik, az a minimum, hogy azonnal és mindenre kiterjedő vizsgálat történjen, senki ne ködösítsen, senki ne védjen senkit, senki ne hivatkozzon a veszélyes üzemre, hanem a legalaposabb módon tárják fel a történéseket, a hibákat, a vétségeket, és nevezzék meg a felelősöket. És nemcsak a büntetés miatt, hanem azért, hogy soha többé ne fordulhasson elő ilyen baleset.
Szász Julinak és Horváth Lajos Ottó kollégámnak nem lesz sokkal jobb attól, ha kiderül, kik a felelősök, de az biztos, hogy az ő rémisztő balesetük hangosan felhívja a figyelmet arra, hogyan és miként kell történniük a dolgoknak egy színházban. Ami valóban veszélyes és nagyon speciális hely – hangsúlyozta.
Hozzátette, komolyan és mélyen hiszi, hogy Vidnyánszky Attila, az intézmény igazgatója megrendült, és az egyetlen helyes lépésnek tartotta a lemondását, ráadásul nálunk tényleg nem szokta senki semmiért vállalni a felelősséget.
De ami azóta történik, az a szakmánk egyik leggusztustalanabb és legalpáribb történése. És ebben vastagon benne van az igazgató úr is! Ha másért nem, hát azért, hogy nem állítja le ezeket a csinovnyikokat, akik közül nagyon soknak különböző szervezetekben ő a főnöke
– mondta Alföldi Róbert. Kiemelte, ez egy igazi „ötvenes évekbeli hűségcunami”, mindenki félti a saját érdekeit, hiszen annak, hogy hogyan kell működni Vidnyánszky Attila alatt, már megvannak a játékszabályai, azt már lehet tudni. Bármilyen változás pedig kiszámíthatatlan. És közben egyre kevesebbet beszélünk a vizsgálatról és a megsérült színészekről.
Alföldi Róbert: Nem az a fontos, ki mikor mondott le, hanem a két színész mielőbbi gyógyulása