Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) szerdán kötelező erejű határozatot fogadott el, amely megtiltja a Meta technológiai nagyvállalatnak, hogy a felhasználók személyes adatait vegye igénybe a célzott hirdetésekhez. A tilalmom az Európai Gazdasági Térségre (EGT) érvényes, ami magába foglalja az EU-államokat, valamint Izlandot, Liechtensteint és Norvégiát, így összesen 250 millió felhasználót érint. Az EDPB a norvég adatvédelmi hatóság kérésére hozta meg ezt a döntést, utóbbi ugyanis júniusban megtiltotta, hogy a Facebook és az Instagram felhasználóknak célzott hirdetéseket küldjenek a személyes adataik alapján. A határozat arra kötelezi a Meta európai működése felett hatáskörrel rendelkező írországi adatvédelmi szabályozó hatóságot, hogy két héten belül hozzon végleges intézkedéseket a kérdésben.
Ha ez megvalósul, komoly bírságot kaphat a Zuckerberg birodalom, ha nem tesz eleget a kötelezettségének. A Meta a norvég hatóság által - csak az országra érvényes - júliusban hozott határozat felfüggesztését augusztusban jogi úton próbálta elérni, de nem járt sikerrel. A norvégok adatvédelmi hatósága szeptember végén úgy látta, a Meta semmilyen szinten nem tartja tiszteletben a határozatában foglaltakat, ráadásul mivel ezzel EU-s jogot is sért, tovább vitte az ügyet a EDPB elé. A norvégoknak a techóriás augusztus 7. óta napi 90 ezer dollárt (32 millió forint) fizetett tegnapig a szabályok be nem tartásásért, vagyis azért, hogy helyzeti és böngészési adatokat gyűjtött a személyre szabott hirdetések küldése érdekében. A következőkben azonban súlyosabb bírság jöhet, ami a vállalat globális forgalmának 4 százalékát is kiteheti.
A Meta próbálja megúszni, hogy a határozat ellehetetlenítse európai működését. Egyrészt néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy novembertől előfizetés révén a térségben élő felhasználóknak lehetőségük lesz arra, hogy reklámok nélkül használják a Facebookot és az Instagramot. Az EDPB tagjai már hetek óta tudnak az előfizetés bevezetésével kapcsolatos tervekről, és ebben egyet is értettek velük, így a szerdai döntés nem egészen érthető részükről. Az előfizetéses, reklámmentes Meta-szolgáltatások havonta 10 vagy 13 euróba kerülnének (381, illetve 4950 forint), attól függően, milyen felületen rendelik meg a felhasználók. Ezzel kapcsolatban az osztrák adatvédelmi aktivista, Max Schrems és szervezete, a Noyb bírálatának adott hangot, mert szerintük a vállalat alapvető jogok gyakorlásáért cserébe kérne pénzt a felhasználóktól.
Másrészt a reklámmentes verzióra nem lenne kötelező előfizetni, a Meta épp az EU-nak megfelelve kínálta fel ezt az opciót, és többször kiemelték, hogy a szolgáltatásaik továbbra is ingyenesek maradnak azok számára, akik elfogadják a személyre szabott hirdetéseket. Ezzel párhuzamosan, november 6-tól a 18 éven aluliak számára – csak az Európai Unióban – ideiglenesen felfüggesztik a hirdetések megjelenítését.
“Gondos mérlegelés után az EDPB úgy határozott, hogy szükség van arra, hogy az ír adatvédelmi hatóság Metára vonatkozó döntését érvényesítsék az egész EGT-ben. Az EDPB kötelező erejű határozata már 2022 decemberében tisztázta, hogy egy szerződés nem megfelelő törvényes alapja annak, hogy szabályozza azt, a Meta hogyan bánik a személyes adatokkal a célzott hirdetések érdekében. Ráadásul az ír hatóság úgy találta, hogy a Meta nem mutatta jelét annak, hogy meg akarna felelni a múlt évben hozott szabályoknak. Épp itt az ideje, hogy a Meta megkezdje az ezekhez való alkalmazkodást és beszüntesse a törvénytelen működését” - mondta november 1-jén Anu Talis az EDPB elnöke.
Ha a Meta nem tartja be tilalmat, az érte kapható bírság a vállalat globális forgalmának 4 százalékát is kiteheti
Fotó: Rokas Tenys