közúthálózat;47-es főút;infrastruktúrális beruházások;

Az első ütemben a Berettyóújfalu és Békéscsaba közötti szakasz épülhet meg

- Terv van, időpont még nincs a 47-es főút bővítésére

Az első ütemben a Berettyóújfalu és Békéscsaba közötti szakasz épülhet meg.

Bár maradtak kérdőjelek, az Építési és Közlekedési Minisztérium elkötelezte magát, hogy négysávossá bővíti a 47-es főutat Szeged és Debrecen között – derül ki abból a válaszlevélből, amely az üggyel kapcsolatban a Népszava kérdéssorára érkezett. „A Szeged-Debrecen közötti szakasz 2x2 sávos közúti kapcsolat kialakításával kapcsolatban előkészítési munkákat végeztek, jelenleg tanulmánytervek állnak rendelkezésre. Ennek eredményeként a teljes szakasz fejlesztése környezetvédelmi engedélyt kapott 2021-ben” – olvasható a minisztérium válaszában. Ez azért is fontos, mert a témáról szóló korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy Lázár János miniszter erről szóló bejelentését úgy is lehetett érteni, hogy kizárólag 47-es főút a Berettyóújfalu és Békéscsaba közötti 88 kilométeres szakaszt kívánják 2x2 sávosra bővíteni.

A minisztérium szerint a kelet-magyarországi gyorsforgalmi útfejlesztést „a forgalmi adatok alátámasztják”, ám erre vonatkozóan számokat, adatokat nem közöltek, de kitértek arra is, hogy a tervezett beruházás oldaná a jelenlegi hazai gyorsforgalmi úthálózat főváros centrikusságát, és javulna a tranzitfogalommal terhelt települések életminősége. Ugyanakkor szakértőink szerint a 47-es út éppen ezen szakaszának a forgalmi terhelése jelenleg a legalacsonyabb, és kétséges, hogy nagyon változna a kibővítés után is.

A minisztérium megerősítette, hogy az útfejlesztést két részre bontják, és ebben elsőbbséget élvez a Berettyóújfalu és Békéscsaba közötti szakasz.

Kormánydöntés született arról, hogy a beruházást nem függesztik fel, ezzel párhuzamosan biztosítják a forrást a kiviteli tervek elkészítéséhez és a szükséges engedélyek beszerzéséhez. Az ezekkel kapcsolatos közbeszerzési eljárások már októberben elindulnak

– tudtuk meg. A beruházás becsült költségére irányuló kérdésünkre nem kaptunk egyértelmű választ, mint írják: ez a pontos műszaki tartalom ismeretében becsülhető meg. Korábbi cikkünkben nagyjából kilométerenként 3 milliárdos költséget becsültünk.

Az algyői Tisza-híd kiviteli terve még nem készült el, így egyelőre nem becsülhető meg annak költsége – olvasható a válaszlevélben. Nem tudni, hogy a beruházás második üteme, a Békéscsaba és Hódmezővásárhely közötti szakasz kivitelezése mikor kezdődne, és arra sem kaptunk választ, hogy az Berettyóújfalu-Békéscsaba közötti szakaszon mikor történhet meg az első kapavágás. (Szeged és Hódmezővásárhely között évek óta négysávos az út.) Az általunk megkérdezett szakemberek az építkezés megkezdésére legkevesebb egy évet kell várni, vagyis a soron következő önkormányzati választásokig valószínűleg nem indulhat el a beruházás. 

A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat új, a Magyar Fejlesztési Bank támogatásával létrehozott videósorozata azt mutatja be, hogyan kerülhetők el egyszerűen a súlyos sérülések.