vélemények;

- Figyelők

Már az első két napban 200 ezren tájékozódtak a július 1-jén elstartolt online árfigyelőn – közölte az örömhírt a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A GVH mindezt azzal is megfejelte, hogy a látogatók az első hétvégén 12,5 millió letöltést hajtottak végre, és több mint 51 ezer alkalommal kerestek rá konkrét termékekre - a legtöbbször a tej, sajt, csirkemell, vaj, tojás szavakra.

A kormány tehát annak örvendezik, hogy a magyar emberek jelentős része július első hétvégéjét strandolás vagy kirándulás helyett azzal töltötte, hogy egy online adatbázisban kutakodott: vajon hol adják aznap a legolcsóbban az amúgy árstopos tojást, csirkemellet vagy tejet. Hogy így tettek, azon persze annyira nincs mit csodálkozni, hiszen az immár 9 hónapja 20 százalék feletti tartományban mozgó infláció mellett minden fillér számít. Ezek szerint még az is, hol lehet akár egy-két forinttal olcsóbban megvenni a (még) hatósági áras termékeket.

A kormány azonban büszke új csodafegyverére. Szerintük annak tudható be, hogy az érintett áruházláncok több termék árát is csökkentették, és ez letöri majd a „szankciós” inflációt.

A valóságban az árfigyelőnek vajmi kevés köze van a diszkontok árcsökkentéseihez. A multik eddig is árgus szemekkel figyelték, mit lép a konkurencia, és azonnal reagáltak is egymásra. Most egy kicsit könnyebb a dolguk, hiszen immár egy online adatbázisban követhetik nyomon, mit áraz le épp a konkurens áruházlánc. A kormány tehát ott próbálja növelni az árversenyt, ahol az épp a legnagyobb volt eddig is. A kisebb és különböző okokból egyben legdrágább kisboltoknak, vagy a franchise rendszerben működő, zömmel magyar tulajdonú láncoknak viszont nem kötelező adatot szolgáltatniuk az árfigyelő rendszerébe. A falvak lakóinak így marad a hétvégi szórakozás, amikor legalább kikereshetik, hol lenne olcsóbb a bevásárlás, ha lenne lehetőségük eljutni oda.