2019. május 29-én történt a Hableány katasztrófája Budapesten, amikor is az esti órákban a sétahajó néhány másodperc alatt elsüllyedt a Parlament és a Margit híd között, miután a Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött és felborította. A sétahajón utazó 33 dél-koreai turistából hetet sikerült kimenteni, a kétfős magyar személyzet is életét vesztette. Egy dél-koreai utast eltűntként tartanak nyilván.
A baleset után a Magyar Hajózási Országos Szövetség és más szakmai szervezetek megfogalmaztak egy javaslatot a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy biztonságosabbá tegyék a dunai hajózást. Végül bő másfél év múlva nagy nehezen elfogadtak néhány új szabályt a Duna budapesti szakaszán történő hajózásra vonatkozóan, ám az rtl.hu szerint a szállodahajós szakma nem éppen hajlandó betartani ezeket: több esetben is arról értesültek, hogy az esti órákban a szállodahajók sétahajóként közlekednek és simán megfordulnak a Margit hídnál – ugyanott, ahol a katasztrófa történt – miközben ez elviekben tilos.
A Hajózási Hatósági Főosztály által kiadott Hajósoknak Szóló Hirdetmény jobbra tartási kötelezettséget írt elő, emellett meghatározta, hogy a Margit-sziget esetében hegymenetben a bal partot (pesti oldal), lefelé pedig a jobb partot kell használni. Később új szigorításokat is bevezettek a 80 méternél nagyobb hajókra, például meghatározták, hogy menetiránytól függően milyen irányban fordulhatnak meg, a szárnyashajók kivételével megtiltották a fordulást az összes hajónak az Erzsébet híd és a Szabadság híd közötti szakaszon, továbbá a 80 méternél nagyobb hajóknak megtiltották a megfordulást a Rákóczi híd és az Árpád híd közötti szakaszon este 18 és 24 óra között, hogy a kisebb sétahajókat védjék. Hogy a dolog konkretizálva legyen, a rendőrség tájékoztatta az rtl.hu-t, hogy a 80 méternél hosszabb személyhajók esetében a szállodahajókról beszélünk.
A szállodahajók azonban több jel szerint mostanában is szeretnek sétahajóként funkcionálni és simán meg is fordulnak a Margit hídnál, annak ellenére, hogy ez utóbbi balesetveszélyes és tilos. A lap szerint a rendőrség tud már a problémáról: bár a szabálysértések számáról nem rendelkeznek pontos kimutatással, úgy fogalmaztak,
„a vízi járőrök több alkalommal is intézkedtek az említett szabálysértés miatt. Ilyen esetben helyszíni bírságot szabtak ki, vagy szabálysértési eljárást kezdeményeztek.”
A helyszíni bírság 5-50 ezer forintig, a pénzbírság 5-150 ezer forint között volt – tették hozzá.
A lap ugyanakkor megjegyzi, hogy egy olcsóbb jegy egy efféle szállodahajóra 1800 euróba (átszámítva 664 ezer forintba) kerül, így elég kérdéses, hogy a jelzett pénzbírságok visszatartják-e bármelyik érintett céget.
Emléksarkot hoznak létre a TEK területén a Hableány-hajókatasztrófa emlékéreHuszonnyolc gránittömbbe vésett név – Felavatták a Hableány áldozatainak emlékművét