kiskereskedelem;boltok;akciók;

A boltoknak
a bejáratnál és a honlapjukon is kormánykék táblákon kell hirdetniük a vásárlóknak, mit tett a kormány az infláció letöréséért

- A csirkének nem nő több lába, hiába vennék meg többen – Kétségek övezik a kötelező akciózás bevezetését

Újra feltalálta az Orbán-kormány az eddig is létező, és a most előírtnál sokkal nagyobb bolti akciókat, hogy egy újabb propaganda-felületet biztosítson magának.

Már az elmúlt hetekben is jóval nagyobb árengedményeket kínáltak a nagy élelmiszerláncok annál, mint amit a kabinet a kötelező akciózással tegnap óta előír számukra. A kormány elvárása egy hipermarket termékkínálatához képest tulajdonképpen meglehetősen minimalista: a több, mint nettó 1 milliárd forint árbevételű kiskereskedelemi üzleteknek június 1-jétől 20 termékkategóriában kötelező legalább 10 százalékkal olcsóbban kínálniuk egy-egy terméket, mint a megelőző 30 napban. Az akciós termékek palettáját csütörtöktől szerdáig hetente kell váltogatni.

Ehhez képest a Tesco például már a május végi reklámújságjában is azzal hirdette magát, hogy több, mint 2 ezer termék árát csökkentette, egyes zöldségeket és gyümölcsöket pedig 20-44 százalékkal adott olcsóbban. A Lidl múlt héten 20-37 százalékkal árazott le zöldségeket és gyümölcsöket, bizonyos felvágottakat 29-34, némely húsféléket pedig 12-24 százalékkal alacsonyabb árért kínált.

A kormány tehát valójában újra feltalálta az üzletláncokban egyébként is jellemzően csütörtöktől kezdődő akciózást, és ezzel egy újabb ingyenes reklámfelületet biztosított magának. Az érintett üzletláncoknak ugyanis tegnap óta – az árstophoz hasonlóan – bejáratuknál és honlapjukon kormánykék táblákon kell hirdetniük a vásárlóknak: „a kormány a magyar családok védelmében új inflációellenes intézkedésekről döntött”. A táblákon azt is fel kell sorolniuk, mely termékek akciós árát köszönhetik a vásárlók a kormánynak.

Az üzletláncok mindenesetre igyekeznek előnyt kovácsolni a helyzetből, és sorban jelzik: ők az előírtál is nagyobb engedményeket adnak. A Spar lapunknak küldött közleménye szerint ők többet kínálnak: szupermarketeikben több mint 700, hipermarketeikben több mint 900 akciós ajánlattal várják a vásárlókat, számos árucikk esetében 10-40 százalékos árkedvezményt biztosítanak. A Lidl szlogenje úgy szól: „Többet adunk”, és akciós újságjuk alapján számos terméket kínálnak csütörtöktől 30-40-50 százalékos engedménnyel. Az Aldi úgy hirdeti magát: több, mint 80 akció csütörtöktől, és 28-46 százalékos engedményeket kínálnak a különböző élelmiszerkategóriákban.

– Már annyira belefásultunk a magas árakba, hogy igazából teljesen mindegy, ha egy vagy két termék árát a kormány parancsára lejjebb viszik a boltok. Az egész csak szemfényvesztés, hiszen rajtunk az nem segít, ha ötezer termékből 20 éppenséggel a tavaly őszi áron kapható. Ahhoz, hogy érzékelhető legyen a kedvezmény, legalább ötszáz vagy még több cikk árát kellene drasztikusan, legalább 30-40 százalékkal lejjebb vinni, hiszen akkor kerülnénk nagyjából az idei élelmiszerdrágulás kompenzálásának közelébe – így fakadt ki egy négygyerekes családanya az egri Tesco előtti parkolóban. Szavai szerint ő nem válogathat, az alapvető élelmiszereket így is, úgy is meg kell vennie, hiszen a gyerekeknek nem lehet azt mondani, hogy ma egyél inkább Pur-Pur zsemlét, mert a húsz termékcsaládból épp annak az árát vitte le valamelyik multi. 

Kattintson és regisztráljon cikkünk elolvasásához a mobil Népszaván! Egy hétig szabad a betekintés.

  • Miért van szükség az Orbán-kormány rendeletétől függetlenül is akciókra?

  • Mi okoz jelentős adminsztratív nehézségeket a kereskedőknek?

  • Hány bolt húzta le a rolót végleg 2022-ben Magyarországon?

– derül ki cikkünkből még.

Vannak, akik egyszerűen nem tudnak hibázni.