koncert;Bartók Tavasz;

A Cseh Filharmonikusok és a karmester között megvolt
az összhang

- Igazi nagy karmester-egyéniség, Szemjon Bicskov vezényelt a Bartók Tavasz nyitóhangversenyén

A műsor is ünnepinek volt mondható, kis kérdőjelek azért maradtak.

Sokan próbálták már megmagyarázni, mit is csinál egy karmester, aki látszólag csak furcsa mozdulatokat végez karjával, miközben játszanak a zenészek, akik egyébként is tudnak hangszerükkel bánni. Persze, azt még könnyű megérteni, hogy segít a nyolcvan embernek egyszerre elkezdeni a zeneművet, meg úgy általában egyszerre húzni-vonni-fújni, azt is könnyű belátni, bizonyos mozdulatokkal hogyan inti őket arra, hogy hangosabban, vagy éppen halkabban játszanak. De hát többé-kevésbé minden karmester ugyanazt csinálja, kell, hogy legyen valami a mozdulatokon túl, ami valakit Toscaninivé, Klempererré, vagy éppen Szemjon Bicskovvá tesz. Nincs mese, ez megmarad örök misztériumnak.

Bicskov sem csinált semmi olyat, ami megmagyarázná, miért volt minden a helyén a zenekarban és a zenében, amikor vezényelt. Az mind érthető, hogy egyszerre játszanak a zenészek, hogy rendben vannak a tempók, a hangos és halk részek, illetve azok aránya. Hogy olyan hangszínek szólalnak meg, amelyeket soha nem hallottunk. Hogy behatolunk a zenei szövet ritkán hallott mélységeibe. Ezt jó páran tudják. Ami ritkább: a csoda, az hogy az óriás zenekarban mindezek megszólalásának arányai vannak nagyon rendben. Hogy soha nem kivehetetlen masszában halljuk a hangszerek tömegét. Hogy amikor valamelyik hangszer pár ütemnyi szólót játszik, akkor az és ott fontos, egyrészt kiszól hozzánk a tömegből, másrészt csak annyira különül el, hogy része maradjon a teljes egésznek. Hogy ennek a vége: szinte új mű születik fülünk hallatára, akkor és ott.

Cso Szongdzsin a Müpában is igazolta hírnevét

És mindez, a minőség ott volt végig a Cseh Filharmonikusok és Bicskov előadásának mintegy másfél órájában. A műsort úgy válogatták az előadók, ahogyan egy ilyen alkalomra gyakorlatilag kötelezőnek mondható: Bartók valamelyik műve mellé – most éppen A csodálatos mandarin szvit változata volt soron – általában bejáratottan járul a másik nagy, a kortárs Sztravinszkij darabja: most éppen a Petruska 1946-os verziója (az eredeti 1911-ből származik) került sorra. A különlegességet a francia orgonista és zeneszerző Thierry Eschaich Szimfonikus etűdök című műve képviselte, amelyet Bicskov és a zenekar felkérésére írt, ősbemutatója Prágában két héttel ezelőtt volt. A zongoraszólam ebben hangsúlyos, akár versenyműnek is tekinthetjük a négytételes alkotást. Az ismertető szerint formailag, eszmeileg Bachot, a barokkot idézi, de néhol egyes elemek, például a rézfúvósok „beszólásai” még a Mandarin hasonló, utcazajt idéző effektusaira is emlékeztettek. Ennek ellenére végighallgatásához nem volt szükség különösen képzett, kortárs zenére hangolt fülre, dallamai, harmóniái a Bartókéinál szelídebbek voltak, sokszor szóltak kifejezetten lágyan, behízelgően. De amellett, hogy ilyen szempontból nem hozott sok újat, a félórás műben egy idő után önmagában is érdektelenné váltak az ismétlődő, gyakorlatilag azonos zenei anyagok. Cso Szongdzsin mindazonáltal szépen, érzékenyen zongorázott.

Szemjon Bicskov személyében valódi nagy dirigens látogatott el hozzánk

Azonban úgy tűnt, túlzott súlyt képviselt a műsorban a mű a Mandarin jól megoldott, rövid szvitváltozata után. Ezt maga Bartók készítette, kifejezetten arra a célra, hogy hangversenyzenekarok repertoárján is szerepelhessen viharokat kavaró alkotása. Gyakorlatilag azonban a pantomim eredeti zenei anyagának csak alig több mint az első felét tartalmazza, mintegy húsz percet, így hagy némi hiányérzetet maga után. A Petruska sem sokkal több fél óránál, és a bármilyen tűzijátékszerű is volt előadása, kicsit hirtelennek tűnt, amikor vége lett az egész hangversenynek. Ha már ünnepről volt szó és világnagyságról, talán elfért volna a műsorban a Tavaszi áldozat vagy a Concerto is. Ez így egy kicsit megúszós programnak tűnt, aminek a végén még ráadást sem kaptunk. De Bicskov azért király.

Infó:Bartók A csodálatos mandarin – szvit Thierry Escaich Études symphoniques – magyarországi bemutató Stravinsky Petruska Cso Szongdzsin zongora Cseh Filharmonikus Zenekar Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2023. március 31. péntek