repülőtér;eladás;árverés;Taszár;Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.;

A repülőtér elnevezése ellenére ma semmilyen jogszabályi feltételnek nem felel meg

- Újra árulja az Orbán-kormány a taszári repülőteret, amely semmilyen jogszabályi feltételnek nem felel meg

Újra nekirugaszkodik a kabinet a Somogy megyei Taszáron lévő egykori katonai repülőtér eladásának.

Az erről szóló árverési hirdetmény a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. elektronikus felületén jelent meg a hét közepén. A komplett reptér kikiáltási ára 2,6 milliárd forint és bárki licitálhat rá, ha március 7-ig megfizeti a 652 millió forintos árverési biztosítékot. A Kaposvár melletti reptér legutóbb bő egy éve került a hírekbe. Akkor a kormány versenyeztetés nélkül egy kínai érdekeltségű cégnek kívánta eladni, ami a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból derült ki. Az ügyből kisebb botrány kerekedett, miután a Népszava megírta, hogy a leendő vevő projektcége egy budapesti panel 10. emeletére volt bejegyezve. Végül 2021 decemberében nem született üzlet, a reménybeli kínai befektetők gyorsan kifaroltak az ügyletből.

Most a kormány nyílt árveréssel próbálkozik, ami arra utalhat, hogy van remény vevőt találni a területre. A 2,6 milliárd forintos kikiáltási ár vonzó lehet, hiszen ezért a pénzért egy fél budapesti belvárosi irodaházat sem lehet kapni. Az árverési hirdetményből ugyanakkor kiderül, hogy a repülőtér elnevezés eufemizmus, hiszen a terület ma semmilyen jogszabályi feltételnek nem felel meg:

a futópálya felújításra szorul, a fénytechnika korszerűtlen és nem is bővíthető, így a légikikötő repülőgépeket sem fogadhat.

A 2500 méteres kifutó paraméterei gyakorlatilag megegyeznek a debreceni és sármelléki egykor volt katonai leszállópályákéval, amelyek ma már polgári légi forgalomban közepes kategóriájú (Airbus-320, Boeing-737 család) gépeket képesek kiszolgálni. (Sőt, a ’90-es évek második felében, a Jugoszláv válság idején ezeknél nagyobb méretű katonai szállítógépek is használták a betonpályákat.) Taszár közelében nincs olyan nagyváros vagy turisztikai látványosság, amely indokolná a nemzetközi repülőtér üzemeltetését, ezért korábban olyan elképzelések voltak, hogy elosztóközpontként hasznosítanák teherszállító gépek számára. Ehhez azonban korábban hiányzott a jó közlekedési összeköttetés. E téren változást hozott, hogy megépült a négysávos M67-es gyorsforgalmi út. Az egykori vasúti kapcsolat ugyanakkor ma már hiányos, felújításra szorul – derül ki az árverési hirdetményből.

Az MNV láthatóan különösebb hírverés nélkül akarja március 16-ig az árverést lezavarni, a repteret jövő kedden tekinthetik meg az érdeklődők.  

A 378 forint körüli euró lehet mostani erősödés határa, de bármikor jöhet még meglepetés.