A Technológiai és Ipari Minisztérium javaslatára a kormány módosította a taxizást szabályozó rendeletet – derül ki Vitézy Dávidnak, a tárca közlekedésért felelős államtitkárának Facebook-bejegyzéséből.
Mint írja, az év végén lejárnak a járvány idejére felfüggesztett, a taxijárművek életkorára vonatkozó szabályok. „Figyelembe véve, hogy az elmúlt időben a pandémia, a járműipari és energiapiaci válság a taxisok helyzetét sem könnyítette meg, a 2017. január 1. előtt közúti nyilvántartásba vett taxijárművek maximálisan megengedett életkorát 10-ről 13 évre emeljük kivételesen” – közölte. A 2017 óta forgalomba helyezett, tehát jelenleg hat évesnél fiatalabb autók esetében marad a 10 éves szabály – tette hozzá.
Megteremtik a jogszabályi feltételeit, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba. Mint írja, jelenleg az 50 fős Volán-busz alatti léptékben nincs kapacitási lépcső a tömegközlekedésben, márpedig sok helyen például este, hétvégén csak jóval kisebb igény jelentkezik, a vonatról leszálló néhány utast pedig érdemes egy kisebb településen akár a céljához vinni kötött útvonal helyett. A nyugat-európai példákra épülő új szabályozás megteremti a lehetőséget az iránytaxik minden félnek előnyös működtetésére, akár üzemzavarok idején a taxik bevonására a vonatpótlásba, akár tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésére. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre nyilván kísérleti jelleggel – jegyzi meg.
Szigorítják a taxis engedélyek kiadását is.
A jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő szolgáltatók, a szabálytalan taxisok büntetése. Ez azért is fontos, mert a jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években, egy idő után például arcról felismerik a próbautasokat a jogellenesen működő taxisok. Emellett maga a szabálytalanság bizonyítása is problémát jelentett, ha a taxidroszton várakozó taxis megtagadta a próbautazást. Ez mostantól egyértelműbbé válik, az utasoknak és a hatóságoknak is több lehetőségük lesz – írta.
Szigorítják a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit is: míg az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket, ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt. Emellett egyértelműen be kell majd jelenteni, hogy a vállalkozás milyen néven működteti a diszpécserszolgálatát, hogy egy panasz során világosan lehessen látni, hol történhetett a hiba, és szabálytalanság esetén ne kezdhessen ugyanazon a néven szolgáltatni mindig újabb és újabb gazdasági társaság.
Az új szabályok előkészítésébe a TIM részéről bevonták a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát és az Országos Taxis Szövetséget is, javaslataikat beépítették a tervezetbe. „A célunk az utasok és a nagyon nagy többségben jogszerűen működő taxisok védelme” – közölte.