Több mint 1100 panasz érkezett Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosának hivatalához tavaly, az ügyek többsége (727) az elmúlt évekhez hasonlóan a köznevelés területéről futott be - derült ki az oktatási ombudsman tevékenységének 2021-es beszámolójából.
A felsőoktatás területéről 299, a szakképzésből 72 panasszal keresték meg a hivatalt, továbbá 67 egyéb beadványt is regisztráltak. A legtöbb panasszal (512) tanulók, hallgatók fordultak az ombudsmanhoz, 282 panaszt nyújtottak be pedagógusok, intézményvezetők, oktatók, 233-at szülők. Ezek kapcsán a biztos összesen 802 állásfoglalást, tájékoztatást fogalmazott meg, hatáskör hiányában pedig 421 ügyet kellett elutasítania.
Több panasz érkezett diákok fizikai vagy verbális bántalmazásával kapcsolatban. Egy szülő például a gyermekét tanító testnevelő tanár viselkedését kifogásolta, aki többször a többi tanuló előtt sértő, megalázó megjegyzéseket tett a diákra, a földön végzett gyakorlat közben megfogta a gyerek lábát, felfelé feszítette, majd fájdalmat okozva ráütött a fenekére. Egy másik ügyben egy hetedikes diák nem a testnevelés tanár utasításai szerint járt el, mire a tanár többszöri (a szülők szerint egyszeri) figyelmeztetés után odament hozzá, fejét a cipőspolchoz nyomta, majd “székülésben” a fal mellé állította.
Előfordult, hogy egy gyermeket az iskolatársai többször bántalmaztak, de a pedagógusok erről nem vettek tudomást.
Volt olyan eset is, amikor egy egész osztályt azzal büntettek, miután túl hangosak voltak, hogy fél órán át a tűző napon kellett vigyázban állniuk az iskola minden tanulójának és dolgozójának szeme láttára. Egy édesanya óvodás gyermekét ért sérelmekkel kapcsolatban fordult a hivatalhoz:
az óvónő megmosta a gyerek haját az óvodában, később piros foltokat vettek észre a füle körül és a szemei között, amelyek fel is hólyagosodtak, az orvosi vélemény szerint ezek másodfokú égési sérülés nyomai voltak.
Számos panasz a koronavírus-járvány miatt kialakult körülményekkel volt kapcsolatos. Egy szülő sérelmezte, hogy csak egy Facebook-csoportban kaptak tájékoztatást karantén elrendeléséről, amit a szülő nem látott, az intézmény pedig máshol nem volt hajlandó tájékoztatást adni. Volt olyan szülő, aki az online oktatás során maga hallotta, ahogy a matematika tanár megalázóan, lealacsonyítóan beszélt a diákokkal, az egyik órán hülyének nevezte az osztályt, máskor megígérte, hogy megbuktatja őket. A gyerekek is panaszkodtak, féltek a matekóráktól.
Egy általános iskolában a diákok délelőtt 11 óráig nem használhatták a tornatermet, mert azt az iskola bérbe adta sportkluboknak, egyesületeknek - ellentétesen a járványügyi intézkedésekkel.
A digitális oktatás bevezetésével számos adatvédelmi kérdés is felmerült, például amikor videófelvétellel kellett a tanulóknak igazolniuk, hogy elvégeztek egy-egy (elsősorban gyakorlati) feladatot.
Az ombudsman szerint a legsúlyosabb jogsértés, amely nevelési-oktatási intézményekben előfordulhat, a tanulók testi fenyítése, bántalmazása - ezek az ügyek mégis kiemelt súlyúak az oktatási jogsérelmek között. A biztos felhívta a figyelmet, az állampolgári, gyermeki, tanulói jogok nem pedagógiai mérlegelés függvényei, érvényesülésük nem függ attól sem, a tanuló teljesíti-e kötelességeit az iskolában, ahol védelemben kell részesülniük a fizikai és lelki erőszakkal szemben.