bérlet;

- Elmarad a „tömegközlekedési rezsicsökkentés”

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület úgy véli, a hazai politika logikája szerint aki közösségi közlekedéssel utazik „az nyugdíjas, diák vagy lúzer és azok a fontos szavazók, akik autóznak, ezért őket kell támogatni”.

Minden jel arra mutat, hogy a kormányzat az autózást tekinti fő célnak a közlekedéspolitikában, ebbe illeszkedik bele Vitézy Dávid nyilatkozata – mondta a Népszavának a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner Lajost azt követően kérdeztük, hogy a HVG-ben megjelent interjújában a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára a többi között arról beszélt, miért nem vezették be német mintára a 9 eurós, univerzális tömegközlekedési bérletet. Ez korlátlan utazást tenne lehetővé – szolgáltatótól függetlenül – az összes járaton (távolsági járatokat és első osztályt kivéve).

Vitézy a magánszemélyek számára továbbra is elérhető hatósági ársapkával indokolta a lépés elvetését. Szerinte mivel ez október elsejéig biztosan marad, az a helyzet, ami miatt ez Németországban felmerült, Magyarországon nem áll fenn. (Azt persze nem tette hozzá, hogy a hatósági áras benzin miatt még indokoltabb lenne, hogy olcsó klímabérlettel tereljék az autósokat a tömegközlekedés felé – a szerk.)

Dorner Lajos kifejtette, a hazai politika logikája szerint aki közösségi közlekedéssel utazik „az nyugdíjas, diák vagy lúzer és azok a fontos szavazók, akik autóznak, ezért őket kell támogatni”. A jelek azt mutatják, hogy a kabinet ezt a filozófiát követi: erre utal a végsőkig fenntartott benzinársapkán túl a taxisok kiemelt támogatása, a közösségi közlekedési jegyeket terhelő 27 százalékos áfa, a cafeteria megszüntetése vagy éppen az a tény, hogy a városi közösségi közlekedés finanszírozásából az állam gyakorlatilag kivonult. – A kormány kommunikációja mindig az autósok mellett szólal fel, valószínűleg azért, mert a belső mérések azt mutathatják, a kormánypártok elkötelezett szavazói leginkább kocsival közlekednek – hasonlóan a döntéshozókhoz.

Az LMP hamisnak tartja Vitézy Dávid érvelését. A párt országgyűlési képviselője, Bakos Bernadett a Népszavának azt mondta, a klímabérletet bárki megvehetné, ha pedig valaki már megvette volna korábban a teljes árút, annak visszatérítés járna, így ez mindenkinek segítséget jelentene. Mivel a kormány a jelek szerint fokozatosan kivezeti a benzinársapkát, illetve szűkíti az arra jogosultak körét, így vélhetően egyre többen szeretnének olcsóbban közlekedni. Persze vannak jelek arra, hogy nem feltétlenül lenne tömeges érdeklődés a klímabérlet iránt. A Publicus Intézet lapunk számára készített júliusi felmérése szerint a fővárosi autósok csaknem kétharmada akkor se ülne át a közösségi járművekre városon belül, ha olcsóbban tudnának tömegközlekedni.

Bakos Bernadett ennek ellenére optimista: példaként Németországot hozta fel, ahol hat százalék váltott át valamilyen más utazási módról, viszont a rászoruló rétegek ennek hatására sokkal mobilisabbak lettek.

Az elmúlt hónapok a kontinens szinte teljes területén csapadékhiányosak voltak, de a legnagyobb egybefüggő száraz terület a Kárpát-medence Magyarország nagyobbik részét lefedő keleti felében alakult ki.