Még azt is megélhetjük, hogy jegyre adják - morog az egyik autóstársam tankolás közben a hírre, hogy az eddigi 100 helyett 50 literben maximálja péntektől az egyszerre kiadható kedvezményes árú üzemanyag mennyiségét a Mol. Igaz, hogy csak alig negyven litert tankolt, de akkor is. A korlátozás mindig rossz előjel. Különösen, ha az a cég szigorít, amelyik a sajátján túl már az egész magyarországi kúthálózatnak szállítja a naftát. Csak egyre kevesebbet, miközben itt a nyár, a forgalom és ezzel együtt az üzemanyagfogyasztás is nekilódult. És aki teheti, az olcsóbból tölt, mert az majd' feleáron van.
Elemzők már valós veszélynek tartják, hogy egyre több helyen láthatunk majd készlethiány miatt lezárt kútfejeket, és sok helyen korlátozzák majd a kiadható mennyiséget is. Igaz, a kisebb kutaknál már tavaly november 15., a 480 forintos hatósági ár bevezetése óta megszokott jelenség a nincs, vagy a "csak 5-10-20 liter adható" felirat. Akkor a piac önvédelmi reflexének tudtuk be, hogy a kormány által veszteségessé tett üzemanyageladást így próbálják korlátok közé szorítani a kutasok. Most viszont kezd más lenni a helyzet.
Ausztria, Szlovákia és Magyarország finomítói egyszerre robbantak le, így átmenetileg korlátozott mennyiségű üzemanyag készül. A schwechati 20 százalékos teljesítményen megy, a százhalombattai kapacitásának 20 százalékát vesztette el egy időre. Ott egy robbanás, itt tűz, Pozsonyban a tervezett karbantartás fékezi a gyártást, és máris felborult az ellátás rendje. Az autósok erre fittyet hánynak, ezt mutatják a forgalmi adatok is. És még előttünk a július meg az augusztus, amikor igazán sokan lesznek úton. Megszaporodnak az út szélén kannával sétáló benzinvadászok is. Az olajtársaság új szabálya szerint azonban ők már csak piaci áron, 780 forintért vehetik meg az életmentő litereket. Fogja a pénzt a Mol is.