Pro primo: idén biztosan nem lehet leírni, hogy eseménytelen és unalmas lett volna Oscar-gála. Egyrészt magyar szempontból ünnepelhetünk, hiszen, ha szigorúan vesszük, akkor kvázi két Oscar-díjnak is örülhetünk. Amit borítékolhattunk: a Dűne díszletberendezője, Sipos Zsuzsanna – Patrice Vermette látványtervezővel együtt – a legjobb látványtervezés díját kapta. Aki a közvetítést nézte, igencsak figyelnie kellett, mert az idei gálán a szervezők – sokat vitatott döntése alapján – nyolc elismerés kimaradt az élő közvetítésből, erre a sorsra jutott a látványtervezés elismerése is, melyet az adás előtt adtak át és hivatalos programban afféle gyors bejátszásként sugároztak. Annyira azonban szerencsére nem vágták meg, hogy Patrice Vermette és a magyar Sipos Zsuzsanna beszéde is kimaradjon, igy láthattuk, amint Sipos Zsuzsanna magyarul is elmondta: „Köszönöm”! Ez nagy elismerés a magyar filmszakmának, hiszen mostantól fogva immár arany szoborral is bizonyított, hogy az amerikai bérmunkákon dolgozó szakembereink világszínvonalon dolgoznak. Amúgy a Dűne nyerte még a legjobb zene, a legjobb hang a legjobb vágás Oscarját, ezek mind „bejátszós” díjak voltak, nem technikai kategóriákban mellőzték Denis Villeneuve sci-fi-jét.
Az este nagy győztese egyébként a CODA volt, mely három jelöléséből hármat díjra váltott: a legjobb adaptált forgatókönyv, a legjobb férfi mellékszereplő és a legjobb film kategóriában. Ez már csak azért is örömteli, mert a mű író-rendezője, Sian Heder félig magyar, így ezt a dicsőséget is kicsit a magunkénak tekinthetjük. A CODA egyébként nagyot futott: a világpremierje a 2021-es Sundance-en volt, ahol a fesztivál történetében először egyszerre megnyerte a legjobb film, legjobb rendező és a közönségdíjat, majd szintén rekordösszegért – huszonötmillió dollárért – csapott le rá az Apple TV+. Ekkor azt írtuk a filmről: Heder megmutatja, milyen egy család, ahol mindenki szereti egymást és sok mindenben normálisabbak legtöbbünknél, noha le kellett mondaniuk a hallás luxusáról. A rendező mesteri módon kezeli a kevert dialógusokat, a hallás és nem hallás okozta humort, drámaiságot a maximumra tekeri, a tökéletes színészvezetésről nem is beszélve. Nem mellékesen a CODA nagy győzelme folytatja a trendet, mely szerint a nagy hollywoodi stúdiók egyre inkább „mellőzöttek” az Oscaron és a függetleneknek jutnak az igazi nagy elismerések.
Ha pedig minden idők egyik legemlékezetesebb jelenetét kell megnevezni, Will Smith garantáltan hozta a fődíjast: Chris Rock humorista, a legjobb dokumentumfilm felkonferálása közben elsütött egy poént Jada Pinkett Smith-re, Will Smith feleségére utalva jelesül, hogy alig várja, hogy kijöjjön a G.I. Jane második része. (Az első rész Ridley Scott 1997-es, sokat kritizált akciófilmje, melyben Demi Moore leborotválja a fejét, viszont Smith neje viszont alopecia miatt vesztette el a haját.) Nem volt ez durvább poén az átlagosnál, Will Smith is kacagott rajta, majd felesége reakcióján feldühödve felment a színpadra és ököllel megütötte a Rockot. Majd a helyére ment és elkezdete többször ordibálni: „Ne vedd a kibaszott szádra a feleségem nevét!” Ez dupla ok Hollywoodban a fekete listához: a tettlegesség és az F-szó használata élő adásban komoly durvaságnak számít. Chris Rock egyébként profin reagált, higgadtságával megmentette a díjátadót. A sors iróniája, hogy Smith lett a legjobb színész a Richard királyban nyújtott alakításával és újra fel kellett mennie a színpadra. Persze, ekkor már látványosan elsírta magát és azzal kért elnézést, hogy szeretetből az ember csinál őrültségeket. Remek színész, mit tagadás.
A gála többi elismerése a papírforma szerint alakult: Jessica Chastain megkapta élete első Oscarját (The Eyes Of Tammy Faye) mint legjobb színésznő (neki már korábban illett volna kapnia). A mellékszereplők között Ariana DeBose (West Side Story) és Troy Kotsur (CODA) győzött. Jane Campion lett a legjobb rendező: A kutya karmai közt ezzel együtt lett az este nagy vesztese miután tizenkét jelölésből csak ezt az egyet kapta meg. A japán Ryûsuke Hamaguchi rendezte Vezess helyettem lett a legjobb külföldi film – a többi jelöltről szinte nem is volt szó az esélylatolgatások során.
A 94. Oscar-gála lejobb pillanatai (galéria)Érzelmeket nem lehet kierőszakolni – interjú Sian Heder író-rendezővel