;

Forma-1;Bahreini Nagydíj;

- Elátkozott szezonnyitó

Legutóbb 2016-ban fordult elő, hogy az versenyző lett a világbajnok, aki megnyerte az év első versenyét. Eközben az FIA finomított a vitatott szabályain.

A két háromnapos teszt után pénteken a Bahreini Nagydíj szabadedzéseivel hivatalosan is megkezdődik a 2022-es Forma-1-es idény, amely rekordot jelentő 23 versenyhétvégéből áll majd. Egy helyszín kiléte még nem ismert azt követően, hogy az Orosz Nagydíjat törölték, ugyanakkor a spanyol AS című napilap szerint Katar lehet majd a beugró a szeptember végi időpontra.

Arról már korábban szót ejtettünk, hogy az elmúlt évtizedek legdrasztikusabb aerodinamikai változásait hajtották végre az autókon a több előzés reményében, ugyanakkor a sportszabályzat még mindig nem tekinthető véglegesnek, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa pénteken ül össze, hogy ratifikálja a változtatásokat.

Az FIA ugyanakkor már szerdán ismertette a jóváhagyásra váró módosításokat, ezek közül kiemelendő a múlt évi szezonzáró kapcsán vitatottá vált biztonsági autós szabály. A „bármely” szót az „összes” szóra cserélték, így az új előírás már nem hagy kétséget afelől, hogy a körök visszavételekor valamennyi lekörözöttet el kell engedni, és nem lehet majd válogatni, mint ahogyan tette az azóta már leváltott Michael Masi versenyigazgató.

Szintén a múlt évi vitás esetek kapcsán változnak a piros zászlót követő újraindításra vonatkozó szabályok is. A jövőben az újraindítás előtt legalább egy perccel jelezni kell a csapatok felé, hogy álló vagy repülőrajtra kerül-e sor. Az FIA a versenyrövidítések esetére is bevezet egy pontrendszert, külön kezeli a 2 kör és a versenytáv 25 százalékának, a versenytáv 25 és 50, illetve 50 és 75 százalékának teljesítését, és attól függő rendszer alapján oszt pontokat a helyezetteknek, melyik kategóriába esett a lefújt verseny. 

Az idei autók egyébiránt jelentős súlygyarapodáson mentek keresztül, ehhez elsősorban a nagyobb, 18 colos kerekek, valamint számos biztonsági javítás járult hozzá. Az autók azonban szinte kivétel nélkül túlsúlyosak, ezért jelen állás szerint három kg-os emelést hagy majd jóvá az FIA.

A csapatoknak a súlyprobléma mellett a legnagyobb kihívást az autók úgynevezett „delfinezése” jelenti, melynek lényege, hogy a szívóhatás mértékének ingadozása miatt nagy tempónál elkezdenek pattogni. Ennek következtében a padlólemez, a váz és akár az erőforrás is sérülhet. Ez a 140 millió dolláros költségsapka miatt is fejtörést okozhat a csapatoknak, emiatt feltehetőleg csökkenteni fogják a kockázatvállalást. Több csapatfőnök is arról beszélt, hogy az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai, a nagy mértékű infláció, valamint a logisztikára fordított kiadások drasztikus emelkedése újabb nyomást helyez rájuk.

A „delfinezés” megszüntetésére egyébiránt több módszert is be lehet vetni a hátsó hasmagasság megemelésétől a futómű merevségének állításáig, ám mindegyik az autó teljesítményének romlásához, leszorítóerő-vesztéshez vezet. Andy Stevenson, az Aston Martin csapatmenedzsere szerint nem feltétlenül a legjobb nyers tempóval rendelkező autó lesz a győztes, hanem az, amelyik a legmegbízhatóbbnak, a legjobban vezethetőnek bizonyul, és amelyiknél a legjobb kompromisszumot kötik a mérnökök.

Érdekesség, hogy 2017 óta sosem az a pilóta lett a világbajnok, aki megnyerte az idénynyitót, azaz nem szabad messzemenő következtetéseket levonni az évad első versenyéből. Ami a hétvégi időjárást illeti: napfényes, szeles, de kellemes körülmények várhatóak az egész versenyhétvégén, miközben a magas hőmérséklet és az új Pirelli abroncsok jelentik majd az egyik legnagyobb kihívást. 

A 2022-es, 23 futamos versenynaptár1. Bahreini Nagydíj - március 18-20. 2. Szaúd-Arábiai Nagydíj - március 25-27. 3. Ausztrál Nagydíj - április 8-10. 4. Emilia romagnai Nagydíj - április 22-24. 5. Miami Nagydíj - május 6-8. 6. Spanyol Nagydíj - május 20-22. 7. Monacói Nagydíj - május 27-29. 8. Azerbajdzsáni Nagydíj - június 10-12. 9. Kanadai Nagydíj - június 17-19. 10. Brit Nagydíj - július 1-3. 11. Osztrák Nagydíj - július 8-10. 12. Francia Nagydíj - július 22-24. 13. Magyar Nagydíj - július 29-31. 14. Belga Nagydíj - augusztus 26-28. 15. Holland Nagydíj - szeptember 2-4. 16. Olasz Nagydíj - szeptember 9-11. 17. helyszín nélkül (a törölt Orosz Nagydíj időpontja) - szeptember 23-25. 18. Szingapúri Nagydíj - szeptember 30-október 2. 19. Japán Nagydíj - október 7-9. 20. USA Nagydíj - október 21-23. 21. Mexikói Nagydíj - október 28-30. 22. Brazil Nagydíj - november 11-13. 23. Abu Dzabi Nagydíj - november 18-20.

A hétvége programja

Péntek:

Első szabadedzés: 13:00-14:00

Második szabadedzés: 16:00-17:00

Szombat:

Harmadik szabadedzés: 13:00-14:00

Időmérő: 16:00-17:00

Vasárnap:

Futam: 16:00-tól

Az M4 Sport a teljes versenyhétvégét élőben közvetíti.

A Fehérvár szereplése a nemzeti együttműködési műfutball riasztó emblémáinak egyike.