üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinár;gázolajár;

- Hiába a kormányzati intézkedések, folytatódik az üzemanyagválság

A benzin- és gázolajellátási fennakadások megszüntetését célzó csütörtöki kormányzati intézkedések újabb, mélyreható megvalósíthatósági aggályokat vetnek fel.

Számos, az üzemanyagellátási gondok úgymond megoldására hozott csütörtök éjjeli kormánydöntéssel kapcsolatos aggályt vet fel az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak írott levelében a „kis” magyarországi töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) - erősítette meg lapunk értesüléseit Egri Gábor FBSZ-elnök.

Egri Gábor további aggályokról is beszámolt. A kis kutasok számára biztosított, literenként 20 forintos állami támogatást - amire végrehajtási rendelet híján még amúgy is csak várnak - teljesen kioltja saját tankautóik piaci szintre ugró üzemanyagára. A fuvarozók tarifaemelkedése szerinte nagyon hamar beépül a hazai termékek árába, jelentősen emelve az inflációt. A kutakhoz beállók ellenőrzése vagy több ezer fős, felszerelt biztonsági személyzet alkalmazását, vagy minden betérő tankolás előtti ellenőrzését igényelné, ami szerinte szintén káoszhoz vezet. Kifejezetten tiltakoznak az ellen, hogy a tankolók esetleges szabályszegéséért a kutasokat bírságolják, ami esetenként a tízmilliót is meghaladhatja. Szintén kérdés, miként különböztessék meg a beszerzésben, ha egy kút tartályából normált töltőn 480 forintért, nagyonyomásún pedig 700 forintért adják az üzemanyagot.

Arra a kérdésünkre, hogy mit tapasztal az ellátás terén, annyit jelzett, hogy közlekedve változatlanul érzékel fennakadásokat. Mindazonáltal emlékeztetett Hernádi Zsolt Mol-vezér szerdai szavaira, miszerint a finomítók rendelkeznek az ország ellátásához szükséges üzemanyag-mennyiséggel. A két hete 480 forintban meghúzott nagykereskedelmi árplafon, illetve egyéb hatások - így a közvetlen nagyvevők megjelenése a kutakon, az üzemanyagturizmus és a pánik - miatt megugrott mennyiség kiszolgálása ugyanakkor átállási nehézségeket okozott.

Például kérdés, a kutasnak milyen jogai vannak a beálló jármű papírjainak vagy a tankolt üzemanyag későbbi felhasználásának ellenőrzésére, az esetleges viták kezelésére, illetve miként érvényesítsék az új szabályokat automata kutakon, vagy ahol a személyzet kizárólag a pénztárt kezeli. Felmerül, a mezőgazdasági terméket szállító teherautók is tankolhatnak-e a 480 forintért, hogy kell az új árkülönbségeket a pénztárgépbe átvezetni, illetve miként vallják be az új számlázási rendet. Az sem világos, mi a teendő, ha a töltőállomás hatósági áron vette a részben piaci áron eladott készletet, illetve mikor és hol közli a beszállító a nagykereskedelmi árat.

A legfrissebb módosításokA 480 forintos üzemanyagár-korlát miatti ellátási káosz megszüntetését célzó újabb, ezúttal csütörtök éjjeli rendeletek szerint a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi, illetve a 7,5 tonnát meghaladó magyar járművek mostantól csak nagynyomású töltőn és - literenként közel 700 forintos - piaci áron vásárolhatnak. A mezőgazdasági célgépek ugyanakkor változatlanul jogosultak a 480 forintra. Emellett 20-20 forinttal tovább csökkentették az üzemanyagok jövedéki adóját és mostantól arra nem alkalmas eszközökbe nem szabad tankolni.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a fuvarozók szakmai szervezeteinek nyomására döntött így.