Oroszország;háború;vállalatok;

- Bár az orosz propaganda minden korrekt információtól megfosztja a polgárokat, azt mindenki érzékeli: nagy a baj

Az Ukrajna elleni háború két és fél hete rendkívül súlyosan érintette nem csak az ukrán, hanem az orosz lakosságot is a nyugati vállalatok tömeges kivonulása miatt.

A minap megdöbbentő felvételt tett közzé egy orosz felhasználó az egyik közösségi oldalra. Egy moszkvai bevásárlóközpontból jelentkezett. A máskor pezsgő hely ezúttal kongott az ürességtől. S a felvétel jól illusztrálta, hogy az oroszok már most mennyire megérzik az Ukrajna elleni agresszió gazdasági következményeit: már több mint kétszáz külföldi cég hagyta el Oroszországot, számos üzlet zárta be kapuit. Másfél hete milliók látták az a felvételt, amely többszáz méteres, kígyózó sort mutatott a moszkvai Ikea bejárata előtt: az emberek megrohamozták a világhírű svéd cég üzletét, amely aznap jelentette be: másnap már nem nyit ki.

Bár az orosz propaganda minden korrekt információtól megfosztja az ország polgárait, azt mindenki érzékeli, nagy a baj. Egy 700 moszkvai megkérdezésével készült felmérés szerint február 25. és március 3. között 40 százalékról 60-ra emelkedett azok száma, akik "katasztrofális összeomlásként" értékelik az invázió gazdasági hatásait. Nincs olyan szektor, amelyet nem érintene a külföldi cégek kivonulása. Már több mint 250 vállalatról van szó, de számuk napról napra nő.

Ami az autóipari cégeket illeti, a Volkswagen-csoport leállította az Oroszországba irányuló exportot. A kalugai és a nyizsnyij novgorodi üzemekben felfüggesztette a termelést. A Daimler Truck megszüntette oroszországi üzleti tevékenységét és együttműködését az orosz Kamaz tehergépkocsi-gyártóval. A Mercedes-Benz Group el kívánja adni 15 százalékos, a Kamaz gyárban lévő részesedését. Ezen kívül a csoport leállította a személygépkocsik és kisteherautók oroszországi exportját. Hasonlóképpen döntött a BMW, amely leállította oroszországi gyártását. Ugyanilyen döntést hozott a Renault. A francia cég Oroszország legnagyobb autógyártója, az Avtovaz legfőbb részvényese. A Ford Motor tájékoztatta közös vállalati partnerét, a Sollers-t, hogy felfüggeszti oroszországi üzletágát. Ez a cég gyártja az orosz Aurus Senat modellt, amelyet Vlagyimir Putyin orosz elnök külön kérésére fejlesztettek ki. A japán Mitsubishi azt fontolgatja, hogy leállítja autóinak gyártását és értékesítését Oroszországban, mivel a szankciók fennakadásokat okozhatnak a japán vállalat ellátási láncaiban.

Elektronikai cégek sora vonult ki az országból, a fiatalokat érzékenyen érinti, hogy a japán Sony felfüggesztette Playstation konzolja szállítását és az ehhez tartozó játékokat Oroszországba. A Playstation áruházak is bezártak. A japán versenytárs Nintendo is bejelentette, egyelőre nem szállít több terméket Oroszországba.

Az energetikát illetően a brit BP eladja közel 20 százalékos részesedését a Rosznyeft orosz olajvállalatban. A Shell nem kíván több olajat és gázt vásárolni Oroszországtól, és nem kívánja megújítani a meglévő szerződéseket. Ezenkívül az összes oroszországi benzinkutat bezárják, és az ottani egyéb üzleti tevékenységeket is megszüntetik. Az amerikai Exxon Mobil olajvállalat kivonul az orosz olaj- és gázüzletágból, és a továbbiakban nem hajt végre új beruházásokat, a francia Total olajipari óriáscég pedig nem kíván többé tőkét biztosítani új oroszországi projektekhez. Az OMV osztrák energiaipari csoport lemondott a Gazprom egyik gázmező-projektjében való részvételről, és felülvizsgálja az Északi Áramlat 2 gázvezetékben betöltött szerepét.

Kivonul több ikonikus élelmiszeripari vállalat, így a McDonald's, amely 1990-ben nyitotta meg első üzletét. A Starbucks és a Coca-Cola is bejelentették, egyelőre beszüntetik működésüket Oroszországban. A PepsiCo is erősen korlátozni akarja tevékenységét, az olyan üdítőitalok, mint a Pepsi, a 7Up és a Mirinda értékesítését és gyártását ideiglenesen felfüggesztik. A Danone francia élelmiszeripari vállalat felfüggeszti minden oroszországi befektetését, ugyanakkor fenntartja a "friss tejtermékek és csecsemőtápszerek gyártását és forgalmazását”. A holland Heineken sörgyár, amely 1800 embert foglalkoztat itt, megszünteti márkáinak gyártását, reklámozását és értékesítését Oroszországban.

A pénzügyi szektort illetően is népes a lista, csökkenti együttműködését az orosz pénzintézetekkel a HSBC bank, illetve több befektetéssel foglalkozó vállalat. A Visa, a Mastercard és az American Express felfüggesztette az Oroszországgal folytatott üzleti tevékenységét. Így a nem orosz bankok által kibocsátott kártyák nem működnek Oroszországban. A nagy könyvvizsgálók, a KPMG és a PwC megválnak oroszországi üzletáguktól.

A kereskedelmi vállalatok közül az Oroszországban eddig 15 ezer embert foglalkoztató Ikeán kívül leállította oroszországi tevékenységét az Obi barkácsáruházlánc, amely 4900 alkalmazottal rendelkezik.

Emellett több ipari vállalat (Siemens, Knorr-Bremse, General Elecric) is felfüggesztette tevékenységét, továbbá számos ruha- és luxuscikk gyártó, így a Nike, Puma. A svéd Electrolux háztartási gépgyártó megszüntette minden oroszországi tevékenységét. A francia Hermès luxusáruház ideiglenesen bezárta három oroszországi üzletét, köztük a moszkvai Vörös téren lévő híres Gum áruházban találhatót is. Az LVMH francia luxusmárka cég ideiglenesen bezárta 124 oroszországi üzletét. Több csomagküldő szolgálat is felfüggesztette oroszországi tevékenységét, (UPS, FedEx, DHL), s a dán Maersk hajózási vállalat is felfüggeszti az Oroszországba irányuló és onnan induló konténerszállításokat.

A fenti lista  csak a kivonuló cégek töredékét nevesíti. Az orosz kormányzat e cégek államosításával fenyeget, de egy ilyen lépés rendkívül kockázatos és még nagyobb összeomlást idézhet elő. A McDonald’s tovább fizeti oroszországi alkalmazottait, hogy elkerüljön egy ilyen döntést. Egyes kritikusok szerint a nyugati cégek azon döntése, hogy megszakítják kapcsolataikat Oroszországgal, csak az egyszerű polgárokat bünteti, akik közül sokan nem feltétlenül támogatják az agressziót. 

Az ukrán elnök kitartásra buzdít, Vlagyimir Putyinnal akar tárgyalni Jeruzsálemben.