Számos népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban, a vásárlási kedv azonban a várakozások szerint nagyobb lesz. Így végeredményben az idei ünnepekre készülve több pénzt fognak elkölteni az emberek, mint tavaly.
Mindez javarészt a koronavírusjárvány tovagyűrűző, az egész világgazdaságot érintő hatásainak köszönhető. A gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák miatt ugyanis számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába. A globális chiphiány pedig nem csak az autóiparnak okoz egyre nagyobb fejtörést, hanem a szórakoztatóelektronika területén is erőteljesen érezteti hatását. Újabban megfigyelhető, hogy a chiphiány következményeként a gyártók a rendelkezésre álló "százlábúakat" inkább a drágább szórakoztatóelektronikai, irodai termékekbe építik be, mert ezeken nagyobb a hasznuk. A drágább termékekből emiatt szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami eleve egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban – magyarázza Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Hazai viszonylatban erre még rárakódik a romló forint/euró árfolyam miatti áremelkedés. A magyar vásárlók így végső soron azt fogják érzékelni, hogy a telefonokért, laptopokért 20-30 százalékkal többet kell fizetni az idei karácsonyi szezonban, mint tavaly – mondja Madar Norbert. Nem számíthatnak a korábbi évekhez hasonló léptékű leárazásokra sem a november elejétől már elinduló Black Friday-akciók során. A kereskedők ugyanis csak olyan termékekre mernek akciót hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör. Ezt azt jelenti, hogy az idei ünnepi vásárlási szezonban el lehet búcsúzni az 50-70 százalékos leértékeléstől. Az ugyanakkor megtörténhet, hogy a késve megérkező árucikkekre az ünnepek után hirdetnek meg akciókat a kereskedők – jegyezte meg a tanácsadó.
A GKI Digital felmérése szerint eközben a szórakoztató elektronika ismét visszakerült a legnépszerűbb kategóriába (ahonnan a tavalyi ünnepi szezonban csak azért esett ki, mert a digitális oktatás és a home office miatt a többség már év közben bevásárolt laptopokból és mobiltelefonokból). A második legnépszerűbb kategóriát jelentik a ruházati termékek, a játékok pedig a tavalyi ötödikről a harmadik helyre jöttek fel. Előbbi kategóriában kevésbé kell hiányokkal számolni. A játékok esetében ugyanakkor a szállítmányozási problémák miatt várhatóan igencsak szűkös lesz a legújabb – például rajzfilmpremierekhez kapcsolódó - játékokból a kínálat. A bútoroknál és az egyéb lakásfelszerelési cikkeknél szintén érezhető már most is a kínálat szűkülése. Összességében üres polcokra azért nem kell számítani az üzletekben, de lesznek hiányok. Ez azoknak a vásárlóknak, akiknek rugalmasabb a pénztárcája, nem fog gondot okozni, mert meg tudják majd venni a drágább laptopot vagy társasjátékot. Akiknek viszont behatároltabbak az anyagi keretei, azok könnyen azzal szembesülhetnek, hogy az átaluk megfizethető kategóriában nem találnak semmit. Az idei ajándékok beszerzését ezért most nem jó ötlet az utolsó pillanatra hagyni – hívta fel a figyelmet Madar Norbert. Hangsúlyozta: a kereskedők ugyanakkor el szeretnék kerülni a vásárlási pánikot, ezért egész novemberben folyamatosan lesznek Black Friday-akciók.
A vásárlói kedv eközben érezhetően jóval erőteljesebb, mint tavaly, és összességében az idei ünnepi szezonban várhatóan többet fognak költekezni a vásárlók. Ennek részben a drágulás az oka, de maguk a vevők is többel terveznek. Az idén a vásárlók 15 százalékkal többet, fejenként 60 ezer forintot szánnak ajándékokra, és ebből kettővel több, azaz hét embert szeretnének megajándékozni. A magyar lakosság félelemérzete elmúlt, tavalyhoz képest jóval többen tervezik az ünnepi bevásárlást a hagyományos boltokban, az ünneplést pedig szélesebb körben – foglalta össze a helyzetet Madar Norbert. Hozzátette: a nyugdíjprémium illetve a családi szja-visszatérítés eközben a pénztárcákat is nagyobbra nyitja. Előbbi már novemberben megérkezik, utóbbi pedig ugyan csak februárban, de van egy olyan réteg, amely emiatt már most bátrabban vesz fel áruhitelt, illetve nyúl hozzá a megtakarításaihoz, hogy abból vásároljon karácsonyi ajándékokat.