Egy hétvége kihagyás után Törökországban folytatódik a világbajnoki küzdelem. A pénteki szabadedzések előtt megtörtént, ami már egy ideje ott lógott a levegőben, Lewis Hamilton Mercedesében motort cseréltek, így a vb-pontversenyben vezető hétszeres világbajnok tíz rajthelyes büntetést kapott a vasárnapi versenyre. A 36 éves brit azért nem a mezőny végére kerül vissza, mert nem a teljes erőforrást, hanem csak egy új V6-os motort kapott.
„Most ez a tíz rajthelyes büntetés az, ami leginkább hozzájárul a megbízhatóság kérdéséhez, a teljesítményt pedig maga a belső égésű motor jelenti. Szóval jobb bevállalni a tíz rajthelyet, mint a mezőny végéről indulni. Remélhetőleg így is lesz esélyünk a győzelemre” – jelentette ki a német istálló mérnökigazgatója, Andrew Shovlin.
Az Isztambul Parkban 2005-ben rendeztek először Forma-1-es versenyt, a Török Nagydíj 2011 után került ki a programból. Az 5.338 kilométer hosszú aszfaltcsík tavaly a koronavírus-járvány miatt beugróként került vissza, azonban nem nyerte el a pilóták tetszését, mivel az autók elképesztő módon csúszkáltak rajta. Az esős futam – amely Hamilton sikerét hozta – pedig még inkább feladta a leckét a mezőnynek.
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója elmondta, idén szeretnék elkerülni a tavalyi kínos pillanatokat, éppen ezért lágyabb abroncsokat biztosítanak a csapatok számára. Emellett nagynyomású vízzel átmosták a pályát, ettől elvileg érdesebb lesz a felülete, és jobb tapadást fog kínálni.
A pénteki első szabadedzésen a még korábbi erőforrásai egyikét használó Hamilton alaposan bekezdett, több mint négy tizeddel előzte meg a vb-pontversenyben két pont lemaradásban lévő Max Verstappent (Red Bull). A második szabadedzésen tovább nőtt a különbség Hamilton és Verstappen között, a brit több mint hat tizeddel volt gyorsabb a hollandnál, aki csak ötödikként zárt. Délután Charles Leclerc (Ferrari) került a legközelebb Hamiltonhoz, az ő lemaradása másfél tized volt.
Hamilton rajbüntetésének fényében ugyanakkor Verstappennek jó esélye van a pole pozíció megszerzésére és arra, hogy hat versennyel az idény vége előtt ismét pontelőnybe kerüljön. A holland versenyző mindezt egyedi festésű autóban teheti meg, ugyanis a kék-két Red Bull és AlphaTauri így tiszteleg motorszállítója, a Honda előtt.
A különleges festéssel a Japán Nagydíjra készültek a csapatok, azonban a vírushelyzet miatt Szuzukába nem látogat el a mezőny. Így nem adatott meg a lehetőség, hogy a két istálló japán környezetben búcsúzzon el a motorszállítójától, amely a szezon végén kiszáll az F1-ből.
A Red Bull autóin ezúttal a fehér festés a domináns – a japán gyártó 1965-ben ebben a színben nyerte meg az első vb-futamát, a Mexikói Nagydíjat –, míg az AlphaTauri autóinak hátsó szárnyain az „arigato” felirat olvasható, azaz japánul „köszönöm”.
A Mercedeshez hasonlóan a Ferrari is motorcserére szánta el magát, Carlos Sainz Jr. autójában viszont teljes egészében új egység került, ezért a spanyol versenyző kénytelen lesz a rajtrács végéről nekivágni a futamnak.
„Ha az ember egy új erőforrással vág neki a hétvégének, az remélhetőleg hoz neki némi teljesítményt és némi fejlesztést a csapatnak, szóval nem lehetek csalódott emiatt. Nyilván megfizeti az ember az árát azzal, hogy az utolsó helyről rajtol, de elég jó eredményeket értem már el az utolsó helyről indulva, átrágtam magam a mezőnyön néhányszor az elmúlt években, szóval izgatottan várom” – mondta a spanyol versenyző, akinek felzárkózását az is segítheti, hogy a meteorológusok szombaton és vasárnap is esőre számítanak.