felmérés;KRESZ;

- Csak irányadóként tekintünk a KRESZ-re

Hazánkban 2020 végén megközelítőleg 4 millió személygépkocsi vett részt a közlekedésben, és ahogy nő az autók mennyisége, úgy emelkedik a balesetek száma is.

A magyarok 84 százaléka éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát, 21 százaléka pedig nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokolnak - derül ki a Magyar Suzuki Zrt. és az Ipsos reprezentatív kutatásából. 

Hazánkban 2020 végén megközelítőleg 4 millió személygépkocsi vett részt a közlekedésben, és ahogy nő az autók mennyisége, úgy emelkedik a balesetek száma is. Egyre több panasz hangzik el autósok, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok szájából egyaránt, hogy veszélyes a hazai közlekedés, amelyben legfőbb kockázatként az emberi tényezőket emeljük ki. A magyarok 84 százaléka éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát, 21 százaléka pedig nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokolnak. A válaszadók 75 százaléka szerint a közlekedés során elengedhetetlen a szabályok maradéktalan betartása, mindazonáltal 73 százalék úgy véli, sok baleset a KRESZ figyelmen kívül hagyása miatt következik be. Mindez arra enged következtetni, hogy a felelős gondolkodás és viselkedés között rejlik bizonyos fokú ellentmondás.

A magyar és európai kutatási eredmények egyaránt alátámasztják, hogy a KRESZ szabályaira sokan csak irányadóként tekintenek. Az európai autóvezetők 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert azokat nem mindig érzi koherensnek vagy az adott helyzethez megfelelőnek. 29 százalékuk véli úgy, hogy bizonyos szabályok csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki miattuk. Mindezek ismeretében nem véletlen, hogy az Európai Bizottság kutatásai szerint a balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza. Az ORFK 2020-as statisztikáiból pedig az derült ki, hogy a személysérüléses közúti balesetek kétharmadáért a személygépkocsivezetők tehetőek felelőssé.

z európai megkérdezettek 66 százaléka gondolja úgy, hogy valószínűtlen, hogy az ő viselkedése miatt történhet baleset és csak 34 százalék tekinti elképzelhetőnek, hogy ő lehet a hibás. A többség úgy vélte, és ebben a magyar sofőrök véleménye is megegyezett, hogy a többi sofőr felelőtlen (46 százalék), stresszes (32 százalék), agresszív (27 százalék) vagy éppen veszélyes (26 százalék), ha beül a kormány mögé. 

Megkezdődött a négy súlyos és négy könnyebb sérülést okozó baleset körülményeinek vizsgálata.