IgNobel-díj;

- Fellógatott orrszarvúért is adtak az idén anti-Nobel-díjat

A szakáll evolúciós szerepének megállapításáért is járt az IgNobel idén, a Nobel-díj paródiájaként ismert anti-Nobel-díjak 31. alkalommal megtartott átadásán. A szakáll nemcsak menő és divatos, hanem egy evolúciós fejlődés eredménye: segít megvédeni a férfi érzékeny arcbőrét, arccsontjait az ütésektől. Erre a megállapításra jutott az Utahi Egyetem tudóstriója.

A díjazottak között volt egy olyan tanulmány, amely azt vizsgálta, hogyan lehet jobban, olcsóbban kordában tartani az amerikai haditengerészet tengeralattjáróin lévő csótányokat.

Robin Radcliffe, az amerikai Cornell Egyetem tudósa társaival együtt arra keresték a választ, hogy biztonságosabb-e fejjel lefelé szállítani az orrszarvúkat. Összesen tizenkét orrszarvút lógatott fejjel lefelé tíz percen át, hogy kiderüljön, ez milyen hatással van rájuk. A szakemberek azt akarták kideríteni, lesz-e bajuk az állatoknak, ha helikopterrel szállítják őket egyik helyről a másikra. Végül kiderült, az állatoknak nem esik bántódásuk az utazás során.

Az utcán eldobott, cipőre ragadó rágógumik vizsgálata a valenciai egyetem spanyol kutatóinak Nature.com tudományos portálon közzétett tanulmánya szerint fontos lehet például a fertőző betegségek elleni védekezésben. Egy török, német és brit tudósok által végzett kutatás megállapította, hogy az orrlégzés "jelentősen javult a csúcspontot elérő szexuális együttlétet követően", és ez a javulás legalább hatvan percig egyenértékű volt azzal, mintha az illető orrcseppel javította volna a légzését.

A közgazdasági IgNobelt Pavlo Blavatsyy kapta, aki azt fedezte fel, hogy egy ország politikusainak elhízottsága jó jelzője lehet az ország korrupciós szintjének. 

A díjátadó ceremóniát a pandémia miatt már a második évben egy 90 perces, előre felvett esemény helyettesítette. Néhány vonása azonban megmaradt a hagyományos gálának: például az, hogy a valódi Nobel-díjasok jelentették be a díjakat. A tudományos humormagazin, az Annals of Improbable Research szerint a díjat azzal lehet kiérdemelni, ha egy kutatási téma először megnevetteti, majd elgondolkodtatja az embert.

A járványhelyzet utáni időszak üzleti és kommunikációszakmai lehetőségeit fókuszba helyező Marketing Summit Hungary, a marketing- és üzleti döntéshozók exkluzív csúcstalálkozója különleges, online tudásbázissal egészül ki.