rendszám;rendelet;

- Négy betű, három szám: megjelent az új rendszámhoz igazított díjrendelet

Nem kell többet fizetni a jelenlegi díjaknál az új rendszámokért, amelyeket 2022 júliusától adnak majd ki az újonnan forgalomba helyezett járművekre.

Megjelent az új formátumhoz igazított díjrendelet, a módosított előírások szerint a hatósági jelzések kiadásának 2009 óta változatlan költségei jövő nyártól sem emelkednek - tudatta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

Amint arról már lapunk is beszámolt: az új formátumú rendszámok a latin ábécé szerinti két magánhangzóból vagy két mássalhangzóból, majd újabb két betűjelből és három számjegyből állnak. Ékezetes magánhangzók vagy a dz kivételével kétjegyű mássalhangzók nem szerepelhetnek rajtuk. A táblákon Magyarország címere mellett az európai zászlót jelképező kék mezőben tizenkét sárga csillag látható fehér H jelzéssel.

Egyszerűsödnek az ideiglenes rendszámtáblák is, az eddigi "E", "M", "P", "SP" és "Z" betűjelűek helyett, szintén felmenő rendszerben, egységesen "I" betűjelűeket adnak majd ki. A taxik a jövőben TX, a Magyar Honvédség járművei HA, a rendőrség járművei RA, az Országos Mentőszolgálat járművei MA, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal járművei NA, a büntetés-végrehajtási szervezet járművei pedig BA betűjelű rendszámtáblákkal közlekedhetnek. A muzeális jellegű járművekre kiadható OT rendszámok készlete szintén kimerülőben van, azok a továbbiakban a két betűjel mellett az eddigi három helyett négy számjegyet tartalmaznak majd. A környezetkímélő járművek világoszöld alapszínű táblái és a gépkocsi kerékpárszállító eszközére szerelhető szürke alapszínű jelzések a hosszabb formátumban is kiadhatók lesznek. Továbbra is világoskék lesz a diplomatarendszámok alapszíne, és esetükben CD-vel kezdődik a rendszám.

A jelenlegi karakterkészlet néhány éven belül kifutott volna, ezért hosszabbodnak meg egy betűvel a hazai rendszámok 2022 nyarától. A már forgalomban lévő hatósági jelzéseket nem kell új táblákra cserélni, azok a továbbiakban is használhatók. A hosszabb rendszámok a járműállomány fokozatos megújulásával, felmenő rendszerben váltják majd fel a régieket - közölte a tárca.

A módosított előírások változatlanul lehetővé teszik az egyénileg kiválasztott vagy egyedileg előállított rendszámok engedélyezését, ugyanakkor pontosan és igen részletesen szabályozzák, hogy milyen színűnek kell lennie az új rendszámnak, és pontosan szabályozzák a rendszámtáblán alkalmazott, új állapotban lévő fényvisszaverő bevonat különböző színeinek "fénysűrűségi együtthatóit”.

Zöld rendszámLassan két éve tartja lázban a jelenlegi és jövőbeli környezetkímélő gépjármű tulajdonosokat a zöld rendszám, illetve az azzal járó jogosultságok sorsa. Vajon meddig maradhatnak a különböző kedvezmények? Az előzetes információk szerint a magas károsanyag-kibocsátással működő, nehéz, konnektorról tölthető hibrid gépjárműveket fosztanák meg a zöld rendszámtól - írja a haszon.hu. Budapest főpolgármestere felvetette, hogy a plug-in hibrideknél megvonnák az ingyenes parkolás lehetőségét. Jelenleg Magyarországon több, mint 30 ezer zöld rendszámos autó fut, ennek megközelítőleg a fele tisztán elektromos, a másik fele konnektorról tölthető hibrid. A módosítási kényszer oka: az autógyártók a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási normák teljesítése érdekében egyre több modellbe építik be az elektromos hajtásrendszert, amelyet külső áramforrásról is lehet tölteni. Csakhogy már számos olyan modell érhető el, amely akár 3000-4000 köbcentis motorral szerelt és bivalyerős, tömegük elérheti a 2,5 tonnát is, miközben éppen, hogy 25-30 km-es tisztán megtehető elektromos hatótávval rendelkeznek, így jogosultak a hazai jogszabályok szerint a zöld rendszám használatára, annak minden előnyével.  A megoldásra két út kínálkozik. Az egyik az, hogy „visszamenőleges" hatállyal megfosztják ezeket a gépjárműveket a zöld rendszám használatával járó előnyöktől. A másik, hogy az új jogszabály csak az első magyarországi forgalomba helyezésű (új és importált) gépjárművekre lenne érvényes. További lehetőség a saját tömegre vonatkozó felső korlátt maximalizálása, a motor űrtartalmának 2000 köbcentiben, annak teljesítményének maximalizálása. 

Még a hétvégén is lehetnek 37-38 Celsius-fokos csúcsértékek.