Murphy sokat idézett törvénye szerint ami elromolhat, az el is romlik. Ez alól nem képeznek kivételt példának okáért azok a klímaberendezések sem, amelyek a trópusi forróságot idéző napokban kezdtek el rendetlenkedni. A hűs légáramlatokra vágyók elkeseredettségét ráadásul fokozhatta, hogy a garanciális idő alatti meghibásodások orvoslása - korántsem műszaki okokból - nem is olyan egyszerű. Nem pusztán azért, mert a légkondicionálót nem lehet csak úgy becsomagolni és visszavinni a kereskedőhöz. Ennek ugyanis nem is lenne semmi értelme.
A jótállás ugyanis két részre osztható: a kereskedő felelőssége csupán arra korlátozódik, hogy a cserealkatrész utánpótlásról (többnyire importból) gondoskodjon, a klímát felszerelő cégnek pedig "mindössze" annyit kell tennie, hogy ami elromlik, azt kijavítja. Szerencsés esetben a két szolgáltatás találkozik. A tapasztalatok szerint egyébként a klímaberendezéseket a fenti buktatók ellenére előbb-utóbb ismét működőképessé teszik, köszönhetően az ádáz piaci versenynek, amely olyan - korábban szinte elképzelhetetlen - helyzetet teremtett, hogy 2021-től az egyéves garancia akár tízszeresére is megnőhetett.
Időközben viszont a garancia fogalma is átvedlett jótállássá, illetve szavatossággá, azt követően, hogy a kormány páratlanul hosszú vajúdás után, 17 év elteltével felváltotta a régi, elavult rendeletét egy korszerűbbel.
A jogszabály hatálybelépésekor az látszott a legbiztatóbbnak, hogy a kötelező jótállás időtartamát a jövőben az ár függvényében, sávosan határozzák meg, magyarán minél drágább a tartós fogyasztási cikként árult portéka, bizonyos határok között annál hosszabb az ingyenes javítás (csere) időtartama is, ami így három-négyszeresére is megnőhetett. Azonban, mint már annyiszor, ezúttal is korainak bizonyult az efeletti öröm. Ennek ugyanis ára van. A példánkban szereplő klíma gazdája csak akkor élhet a hosszabb jótállási (szavatossági) idővel, ha számlával tudja igazolni, hogy évente kétszer karbantartották a készülékét. Ami nem olcsó mulatság, ráadásul ha a felülvizsgálat során olyan szerelési anyagot használtak fel, amellyel a forgalmazó nem ért egyet, máris úszik a garancia.
Ugyanakkor a hazai piacgazdaság harmadik évtizedében olyan finomságokkal is lehet találkozni, hogy a forgalmazók némelyike különbséget tesz az egyes tulajdonformák között. A magánszemélyeknek kijár a kiterjesztett garancia, de a "a céges ügyfelek" kénytelenek megelégedni klímaberendezésnél az egy esztendővel. Ráadásul egy magát amúgy jogállamnak tekintő országban páratlan mértékű a vásárlók jogait kibővítő rendeletek tömeges mértékű elszabotálása is. A kormányhivatalok 2021 első felében mintegy 600 üzletet ellenőriztek, ezek 55 százaléka nem a jogszabályoknak megfelelően végezte a szavatossággal, jótállással kapcsolatos tevékenységét. Gyakran még a jótállási jegyeket sem adták át a fogyasztóknak, hogy a garanciális idő kiterjesztéséről ne is beszéljünk.
Az összességében kirótt 6,6 millió forintos bírság láttán a forgalmazók a markukba röhögnek: bekalkulálják...