futball Eb;LMBTQ+;

- Orbán úgy illik ide, mint kapribogyó a tortára

A nagy európai cégek megváltoztatták az Eb-hirdetéseiket, a diktatúrák nagyvállalatai nem módosítottak.

Egy Orbán ott volt Münchenben, a magyar-németen: Willi, a játékos. Viszont kénytelen volt távol maradni a mérkőzéstől a cseppet sem kellemes Viktor, aki úgy illik bele a korszerű Európába, mint kapribogyó egy tortába – írja az osztrák Neue Kronen Zeitung kommentárja. Hogy szívesen jelen lett volna-e, azt nem tudni. Ám arról így is értesülhetett a pamlagon heverve, az uniformizált hazai sajtó lapozgatva, hogy az UEFA nem engedélyezte a Bayern Aréna kivilágítását szivárványszínekkel.

Az európai szövetség persze ezúttal is egy alvajáró biztonságával volt megint csak roppant tapintatlan, amikor elfogadta a magyar érvelést, miszerint itt politikai provokációról van szó. Csakhogy a döntés nyomán az LMBTQ-kérdés akkora visszhangot kapott a médiában, hogy azt nyugodtan lehet bátorító jelnek tekinteni. Mindazonáltal közben Orbán röhög a markába, mert az UEFA hagyja, hogy az orránál fogja vezesse. Ily módon a szervezet újfent erőteljesen bizonyítja, gyengéi az autokraták, a diktátorok és egyéb sötét kortársak.

Ismerve persze a szövetséget, ez nem igazán meglepő. Ám ha valaki elmagyarázná a pénzügyi főnöknek, hogy a szivárvány mindkét végén edények vannak, tele hihetetlen mennyiségű dukáttal, akkor patologikus mohóságától vezérelve - az EUFA bizonyosan villámgyorsan változtatna a szivárványról alkotott véleményén. Szóval még van remény, ironizál a Neue Kronen Zeitung.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung szintén a pénz felől közelít. Meglehetősen egysíkúra sikeredtek a szponzorok legújabb reklámjai a mostani EB-n: egyik szivárványszín követi a másikat, úgy hogy a végén az UEFA is kénytelen volt színt vallani, írja a lap. De miután a nagy támogatók, a VW és a Heineken megadták az alaphangot, a szövetségnek sem volt sok más választása. Üdvözölte az olyan hirdetéseket, amelyek állást foglalnak a tolerancia és a befogadás mellett. Egy marketing szakértő szerint persze, hogy ezt teszi, ha már egyszer rossz döntést hozott a müncheni stadion ügyében.

Úgy hogy most nem csupán a társadalom, hanem a pénzadományok gazdái is nyomást gyakorolnak rá. Márpedig utóbbiaknak fontos, hogy jó vélemény legyen a szervezetről. És a tilalom miatt valóságos tiltakozó hullám indult. Ennek megfelelően változtatott reklámján a Vokswagen, a Heineken, a booking.com, valamint a kínai TikTok is. A Gazprom, a kínai elektronikai óriás, a Hisense, valamint a Qatar Airways viszont nem látott okot a módosításra.

És ahogy a diktatúrák cégei sem változtattak, ugyanúgy kitartott álláspontja mellett a magyar kormány - az Eb hazai szervezőivel egyetmben. Ugyanis, írja a Washington Post,  vita támadt az európai és a holland labdarúgó szövetség között az ügyben, be lehetett-e vinni a Puskás Arénába szivárványszínű zászlókat a tegnap esti mérkőzésre, az UEFA azzal érvelt: a magyar szervezők döntöttek úgy, hogy nem.

Mindenesetre a nemzetközi szervezet azt közölte, hogy egyáltalán nem tiltotta meg az ilyen jelképek használatát, sőt arról tájékoztatta a magyar tagszervezetet, hogy nem tekinti politikai jelképnek a sokszínű tárgyakat, sőt csak örül, ha ilyeneket lát a lelátókon.

Holland szurkolók ehhez képest arról számoltak be, hogy a helyi biztonsági erők nem engedték be a zászlókat. A narancsos válogatott kapitánya különben az egyneműek szerelmét támogató karszalagot viselt, mert az egész együttes ily módon kívánta kinyilvánítani, hogy elutasít mindenfajta kirekesztést és hátrányos megkülönböztetést, és hogy mindenütt azokkal van, akiket diszkrimináció ér.

A kormánypárt ifjú titánjai vagy nem hitték el, hogy egy méhlegelőt vágnak tarra, vagy fontosabb számukra a természeti sokszínűségnél, hogy minden rendezett legyen.