Megoldódott a múlt hétvégi olasz felvonóbaleset rejtélye. A rendőrség három személyt tartóztatott le: Luigi Nerinit, a kötélpályát üzemeltető Ferrovie del Mottarone vállalat ügyvezetőjét, Enrico Perocchiót, a Leitner cég szolgáltatási igazgatóját, valamint Gabriele Tadinit, a vállalat üzemeltetési vezetőjét.
Olimpia Bossi ügyész közlése szerint pontosan tudták, hogy a felvonó április 26., az újranyitás óta hatékony vészfékrendszer nélkül üzemelt, vagyis – mint a La Repubblica megjegyezte – a létesítmény valóságos orosz rulett volt mindazok számára, akik azóta rajta közlekedtek.
A nyomozás nagy kérdése az volt, mi okozhatta a fékezőrendszer hibáját? A piemonti ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés miatt indított nyomozást. A vizsgálat során a mottaronei hegyi állomásnál elhelyezett kamerák felvételeiből indultak ki. A felvonókabin 150 méteren át haladt óriási, 100 km/h-nál nagyobb sebességgel, majd miután lezuhant, a földön többször is megfordult a saját tengelye körül, majd egy fa állította meg.
A nyomozás azt követően kapott új lendületet, hogy a felvonót üzemeltető dél-tiroli, Leitner nevű, kötélpályákat építő vállalat közzétette a november óta a létesítményen végzett karbantartási munkálatainak részletes listáját. Az azóta eltelt idő alatt összesen hat ellenőrzést végeztek. Március végétől április elejéig tartott az ötévente esedékes nagyobb ellenőrzés, amely eredetileg tavaly augusztusban lett volna időszerű.
A köteleket pedig tavaly novemberben vizsgálták, ezeken nem is találtak sérülésnyomokat. Májusban ellenőrizték a hidraulikus fékrendszert. A nyomozás megdöbbentő eseményre derített fény. Eszerint a fékezőrendszernél már másfél hónappal ezelőtt anomáliákat észleltek. Ezért ideiglenes megoldásként egy bilincset tettek a kabin fékjére – erősítette meg Alberto Cicognani rendőr alezredes.
A nagy kérdés: miért tettek így, ha tudták, nagy baj származhat belőle? Minden jel szerint azért, mert így akarták megakadályozni, hogy leálljon a vonalon a közlekedés, vagyis egyértelműen gazdasági okok vannak a háttérben, s nem törődtek azzal, hogy ezzel sok ember életét veszélyeztették. Ahogy a vallomástételkor fogalmaztak, „vállalták a kockázatot”. Ha ugyanis elvégezték volna a szükséges munkálatokat, akkor hónapokra le kellett volna állítani a felvonót, ami bevételkiesést jelentett volna az érintett cég számára. Ez pedig súlyosbító körülmény lehet.
Minden jel szerint tehát egy vasdarab idézte elő a súlyos tragédiát. Arra ugyanakkor még nincs biztos válasz, mitől szakadt el az acélkötél. Cicognani közölte, a letartóztatottak elismerték felelősségüket. Amint azt is megerősítette, hogy a drótkötélpályánál már korábban jelentettek hibákat, ki is hívták a karbantartókat, ők azonban nem, vagy csak részben oldották meg a problémát. Mivel kihagytak egy fontos alkatrészt, ezzel megakadályozták a vészfék működését, emiatt száguldott hatalmas sebességgel a mélybe a kabin.
Az ügy kapcsán az egyedüli jó hír az, hogy folyamatosan javul a tragédia egyetlen, ötéves túlélője, Eitan állapota. Kinyitotta a szemét, tudatánál van, s megismerte egyik családtagját – jelentette szerdán a La Repubblica. A vizsgálatok már kedden azt mutatták, hogy nem szenvedett agykárosodást. A balesetben 14-en haltak meg, köztük egy Olaszországban élő izraeli házaspár, a gyerekük és az anya szülei, akik unokáikat akarták meglátogatni Itáliában.