Csaknem 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amiért a cég burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni – olvasható a hatóság honlapján. A versenyhatóság tavaly indított versenyfelügyeleti eljárást az elsősorban gyermekeket és kamaszokat célzó Ask Bongo („Kérdezd Bongót!”) szolgáltatás hirdetései miatt.
A most lezárult vizsgálat szerint az ausztrál Global AQA Pty Ltd. jogsértő módon, közvetlenül hívott fel gyermekeket a vásárlásra, a reklámokban pedig elhallgatta a szolgáltatás árát és a személyes adatok kezelésének legfontosabb jellemzőit. A cég emellett egyes csatornákon – így influenszer-hirdetésekben, illetve iskolásoknak szóló websorozatban – burkoltan hirdette a játékot, azaz a fogyasztók számára nem derült ki, hogy fizetett reklámokról van szó.
A GVH ezért a kiszabható legnagyobb bírságot rótta ki az ausztrál cégcsoportra. A hatóság emellett megállapította három influenszer ügynökség és egy webtartalom-gyártó – a P4R Digital Agency Kft., a Social Guru Magyarország Kft., a hd OPEN! Kft. és a Globoport Média Holding Kft. – felelősségét is az általuk közvetített reklámokkal kapcsolatos egyes jogsértésekben.
Azonban, mint írták, a hazai vállalkozásokra nem bírságot szabtak ki, hanem közreműködőként a jogsértések elkerülésére szolgáló belső szabályozások, úgynevezett megfelelési programok kialakítását írták elő. – Ezek végrehajtását mind a négy cég vállalta, amit a GVH utóellenőrzéssel kér majd számon – tették hozzá.